Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Taistelu malariaa vastaan jatkuu - keskeinen osa lääkeyritys Novartiksen yhteiskuntavastuuta

Novartis Finland Oy

Julkaistu: 28.04.2010 klo 16:06
Julkaisija: Novartis Finland Oy

Maailman malariapäivää vietettiin 25.4.2010. Taistelu malariaa vastaan on yksi keskeinen osa lääkeyritys Novartiksen mittavaa yhteiskuntavastuuta. Vuodesta 2001 Novartis on yhteistyössä WHO:n kanssa toimittanut yli 300 miljoonaa Coartem®-hoitoa, joilla arvion mukaan on pelastettu yli 750.000 ihmishenkeä. Viime vuonna Novartiksen yhteiskuntavastuuprojektien arvo oli 1,1 miljardia euroa, jonka avulla autettiin noin 79,5 miljoona potilasta.
Maailman malariapäivää vietettiin 25.4.2010. Taistelu malariaa vastaan on yksi keskeinen osa lääkeyritys Novartiksen mittavaa yhteiskuntavastuuta. Vuodesta 2001 Novartis on yhteistyössä WHO:n kanssa toimittanut yli 300 miljoonaa Coartem®-hoitoa, joilla arvion mukaan on pelastettu yli 750,000 ihmishenkeä. Viime vuonna Novartiksen yhteiskuntavastuuprojektien arvo oli  1,1 miljardia euroa, jonka avulla autettiin noin 79,5 miljoona potilasta.

Siitä huolimatta, että malariaa voidaan ehkäistä ja hoitaa, niin se on edelleen yksi kehitysmaiden pahimpia vitsauksia ja tappavin trooppinen tauti. Vuosittain malariaan kuolee yli miljoona ihmistä, näistä 90 % Afrikassa. Lapset ja raskaana olevat naiset ovat suurin riskiryhmä. Malaria tapaa arvion mukaan noin 700.000 alle viisivuotiasta lasta vuosittain, joka vastaa yhtä pientä lasta joka 30 sekunti. Arviolta 250 miljoonaa ihmistä saa vuosittain malariatartunnan.

Novartis taistelee malariaa vastaan yhteistyössä kehitysmaiden ja eri tahojen kuten mm. WHO:n, UNICEFin, The Global Fund - ja Roll back Malaria -järjestöjen kanssa. Novartis toimittaa Coartem-malarialääkettä kehitysmaiden julkisen sektorin käyttöön alle tuotantokustannusten. Malariaohjelmassa potilaat saavat lääkkeen ilmaiseksi. Vuodesta 2001 Novartis on toimittanut yli 300 miljoonaa malariahoitoa, joilla arvion mukaan on pelastettu yli 750.000 ihmishenkeä.

Coartem on nk. ACT-lääke (artemisiniini-pohjainen kombinaatiolääke), jonka yksi ainesosa eristetään artemisia annua’sta eli kesämarunasta, joka on ikivanha kiinalainen lääkekasvi. Coartem Dispersible on erityisesti pienille lapsille kehitetty formulaatio. Sekä Coartem että Coartem Dispersible kuuluvat WHO:n olennaisten lääkkeiden listalle.

Novartis jatkaa taisteluaan malariaa vastaan mm. seuraavien hankkeitten avulla:

• Coartem ja Coartem Dispersible –lääkkeiden toimittaminen alle tuotantokustannusten jatkuu ja näin potilaat saavat sen edelleen ilmaiseksi.
  • SMS for Life -pilottiprojekti, jossa hyödynnetään modernia matkapuhelinteknologiaa malarialääkkeiden saatavuuden ja riittävyyden takaamiseksi Tansanian syrjäseuduilla. Roll Back Malaria, IBM, Novartis ja Vodafone toteuttavat yhdessä projektia.
  • Uusien malarialääkkeiden kehittäminen. Medicines for Malaria Venture (MMV) on myöntänyt Project of the Year -palkinnon Novartiksen kehitteillä olevalle, NITD609 molekyylille.

Haluatko tietää lisää Novartiksen taistelusta malariaa vastaan? Tai muista Novartiksen yhteiskuntavastuuhankkeista?

Lisätietoa antavat mielellään:
Mika Punkarin, viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja, puh. 040 522 6788, mika.punkari@novartis.com
Anne Jungell-Nortamo, viestintäpäällikkö, puh. 040 583 4747, anne.jungell-nortamo@novartis.com

www.novartis.fi
www.novartis.com