Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Suomesta ryöstettiin keskiajalla naisia ja lapsia orjiksi idän orjamarkkinoille

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Suomesta ryöstettiin keskiajalla naisia ja lapsia orjiksi idän orjamarkkinoille

Julkaistu: 07.01.2015 klo 08:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Mustaihoiset afrikkalaiset ovat antaneet kasvot orjuudelle, mutta ilmiö on paljon monitahoisempi niin sosiaalisesti, historiallisesti kuin oikeudellisestikin. Suomalaiset ovat olleet osa orjakauppaa viikinkiajalta uuden ajan alkuun, kuvaa Jukka Korpela vastajulkistetussa kirjassaan Idän orjakauppa keskiajalla– Ihmisryöstöt Suomesta ja Karjalasta, joka on ensimmäinen kattava esitys aiemmin vähälle huomiolle jääneestä aiheesta.

Orjakauppa oli laaja ilmiö jo viikinkiaikana ja varhaiskeskiajalla Euroopassa ja Itämeren alueella aina 1100-luvulle asti. Sydänkeskiajalla Länsi-Euroopan orjamarkkinat romahtivat, mutta idässä orjat olivat osa yhteiskuntaa aina 1700-luvulle. Kauppa kukoisti pitkin Venäjän jokia kohti Lähi-itää, Keski-Aasiaa ja Välimeren aluetta, aina Intiaan asti. Orjia saalistettin sotaretkillä ja kaappaamalla, perheet saattoivat myös myydä lapsiaan orjiksi. Orjakaupassa liikkuivat suuret rahat.

Myös suomalaisia päätyi keskiajalla mukaan tähän kauppaan. Novgorodilaisten ryöstöretket Suomen alueelle jatkuivat läpi keskiajan ja muuttuivat 1400-luvun lopulla järjestäytyneemmiksi Moskovan sotaretkiksi, joille osallistui myös tataarijoukkoja 1500-luvulla.

Pohjoisesta sai erikoisuuksia

Suomi, Karjala ja pohjoinen edustivat orjakaupassa periferiaa, mutta näiltä seuduilta saatiin orjiksi erikoisuuksia, kuten sinisilmäisiä ja vaaleaihoisia naisia ja pikkulapsia sekä uskonnollisesti sopivia ihmisiä, pakanoita. ”Suomesta ryöstetty halpa vankityttö saattoi edustaa luksusta persialaiselle mahtimiehelle, joka välikäsien jälkeenkin oli valmis pulittamaan suuren hinnan eksoottisesta tytöstä”, kuvaa Korpela kaupankäynnin luonnetta.

Suomalaiset eivät olleet lukumääräisesti suuri ryhmä etelän markkinoilla, joilla kaupattiin parhaimillaan toistasataatuhatta ihmistä vuodessa. Ilmiö on kuitenkin tärkeä Suomen ja suomalaisten historialle ja osoitus varhaisen kaupan toimivista verkostoista.

Laaja tutkimustyö taustalla

Professori Jukka Korpela kuvaa kirjassaan konkreettisesti orjakaupan muotoja ja laajuutta Itä-Euroopassa yhdistämällä etelän ja pohjoisen toimijoita keskenään. Hän on koonnut erittäin hajanaisista lähteistä ensimmäistä kertaa kokonaiskuvan itäisen orjakaupan logiikasta. Teos perustuu Korpelan laajoihin matkoihin ja tutkimuksiin Venäjällä, Kaukaasiassa ja Lähi-idässä.

Jukka Korpela (s. 1957) on Itä-Suomen yliopiston yleisen historian professori. Hän on julkaissut väitöskirjan lisäksi kymmenen kirjaa ja puolitoistasataa artikkelia keskiajan valtiomuodostuksesta, vallan oikeutuksesta ja siihen liittyvistä uskonnollisista perusteluista.

Jukka Korpela

Idän orjakauppa keskiajalla

Ihmisryöstöt Suomesta ja Karjalasta

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2014

Historiallisia Tutkimuksia 266

286 sivua, nidottu, sh. 36 €

Lisätiedot: Jukka Korpela, jukka.korpela@uef.fi, 050 3728665

Arvostelukappaleet: tiedottaja Minttu Nikkilä, SKS, minttu.nikkila@finlit.fi, 040 736 1313

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834. Seuraa meitä Twitterissä, Facebookissa ja verkkosivuillamme.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon