Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoitusväline on oikeansuuntainen, mutta jatkovalmisteluun jää paljon

Suomen Akatemia

Julkaistu: 05.09.2013 klo 15:19
Julkaisija: Suomen Akatemia

Suomen Akatemian pääjohtaja Heikki Mannila tutkimusrahoitusuudistuksesta:

Suomen Akatemian pääjohtaja Heikki Mannila suhtautuu myönteisesti valtioneuvoston periaatepäätökseen sisältyvään strategiseen tutkimusneuvostoon ja uuteen rahoitusvälineeseen. "Kilpaillun rahoituksen osuuden lisääminen ja rahoituksen kerääminen suurempiin kokonaisuuksiin ovat hyviä askeleita”, Mannila katsoo.

”Suurista tutkimusta vaativista kokonaisuuksista hyvä esimerkki on ilmastonmuutos, joka koskettaa koko yhteiskuntaa. Ilmastonmuutokseen, sen hillintään ja siihen sopeutumiseen liittyvää tutkimusta on pystyttävä kehittämään hallinnon rajoja ylittäen”, hän painottaa.

Valtioneuvoston periaatepäätös valtion tutkimuslaitosten ja tutkimusrahoituksen uudistamisesta koostuu kolmesta osasta, joista yksi koskee tutkimusrahoitusta. Periaatepäätöksen mukaan 70 miljoonaa euroa siirretään uuden strategisen tutkimuksen neuvoston käyttöön vuoteen 2017 mennessä. Rahoitus kootaan asteittain vuosina 2015–2017 valtion tutkimuslaitosten tutkimusmäärärahoista, Suomen Akatemian ohjelmaperusteista tutkimusrahoituksesta ja Tekesin innovaatio- ja tutkimusrahoituksesta. Neuvosto sijoitetaan Suomen Akatemiaan.

Periaatepäätöksen mukaan valtioneuvosto päättää strategisen tutkimuksen neuvoston aloitteesta tutkimusteemat, jotka strategisen tutkimuksen neuvosto purkaa tutkimusohjelmiksi. Strategisen tutkimuksen neuvosto ei rahoita, lyhytkestoisia selvitys-, seuranta- ja arviointitarpeita.

Pääjohtaja Mannilan mukaan keskusteluja ja jatkovalmistelua tarvitaan erityisesti strategisen neuvoston organisoinnista ja hallinnoinnista sekä arviointi- ja rahoituspäätösprosessista.

Suomen Akatemian viestintä
Viestintäjohtaja Maj-Lis Tanner