Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Seminaarikutsu: Miten vastata ilmastonmuutoksen uhkiin ja mahdollisuuksiin kestävästi?

Suomen Akatemia

Kutsu.
Julkaistu: 26.11.2014 klo 09:50
Julkaisija: Suomen Akatemia

Suomen Akatemia järjestää päättäjille, viranomaisille ja asiantuntijoillesuunnatun seminaarin, jossa esitellään Ilmastonmuutos – vaikutukset ja hallinta eli FICCA-tutkimusohjelman tuloksia torstaina 4. joulukuuta 2014, klo 12:00–15:00 (Unioninkadun juhlahuoneisto, Unioninkatu 33, Helsinki). Myös toimittajat ovat tervetulleita tilaisuuteen.

2.11.2014 hallitusten välinen ilmastopaneeli IPCC julkaisi synteesin 2013–2014 ilmestyneistä kolmesta arviointiraportistaan. Pääviesti on, että ihmisen vaikutus ilmastoon näkyy ja vahvistuu. Jos nykykehityksen annetaan jatkua, vakavien ja palautumattomien seurausten riskit kasvavat. IPCC:n käsityksen mukaan ihmiskunnalla on kuitenkin edellytyksiä vastata uhkiin sekä hillinnän että sopeutumisen avulla ja näin saavuttaa kestävä kehityspolku. Miltä IPCC:n johtopäätökset näyttävät maamme johtavien ilmastonmuutostutkijoiden näkökulmasta katsottuna? Mitkä kysymykset ovat erityisen merkittäviä uusimpien suomalaisten tutkimusten valossa? Mitä tulisi ottaa huomioon, kun Suomessa tavoitellaan ilmastonmuutokseen liittyvien uhkien sekä hillinnän ja sopeutumisen mahdollisuuksien parempaa hallintaa?

Tilaisuuden keskustelussa keskitytään siihen, miten tutkimus voi auttaa Suomea toimimaan vastuullisesti ilmastonmuutoksen uhkien sekä hillinnän ja sopeutumisen mahdollisuuksien hallitsemiseksi todellisten kestävien ratkaisujen saavuttamiseksi.

Lopussa tilaisuuden ohjelma.

Toimittajat voivat osallistua myös tutkimusohjelman päätösseminaariin, joka pidetään 2.-3.12. High Tech Centerissä, Tammasaarenkatu 1-7, 00180 Helsinki. Seminaari on englanninkielinen.

Toimittajailmoittautumiset tiedottaja Leena Vähäkylälle mieluiten sähköpostilla leena.vahakyla@aka.fi tai p. 029 5335 139 viimeistään 3.12. klo 12. Lisätietoja molemmista tilaisuuksista saa ohjelmapäällikkö Tuula Aarniolta, tuula.aarnio@aka.fi

Nelivuotinen, nyt päättyvä Suomen Akatemian Ilmastonmuutos – vaikutukset ja hallinta tutkimusohjelma FICCA on perehtynyt niihin vuorovaikutuksiin, joita ilmastonmuutos aiheuttaa ympäristön ja yhteiskunnan välillä (ilmiö, hillintä, sopeutuminen). Ohjelman keskeisenä periaatteena on ollut tukea monitieteistä tutkimusta, joka käsittelee kohdettaan sekä yhteiskunnallisen että luonnontieteellisen tutkimuksen keinoin. Lisää ohjelmasta http://www.aka.fi/ficca.

Seminaarin 4.12. ohjelma

Puheenjohtajana  toimii professori Markku Ollikainen

12:00 Tilaisuuden avaussanat

Riikka Heikinheimo, johtaja, Suomen Akatemia

12:05 Ilmastonmuutos -uhka sekä mahdollisuus?

Mari Pantsar-Kallio, johtaja, Sitra

12:20 Ilmastopolitiikka,  IPCC:n synteesi  ja FICCA

johtaja Mikael Hildén, Suomen ympäristökeskus

12:35 Mitä näkökulmia FICCA-hankkeet valaisevat ilmastonmuutoksen perusteista professori Hannele Korhonen, Ilmatieteen laitos