Jyväskylän yliopistossa 16.11.2017 alkanut Symposium on Game Sound and Game Music tekee uusia aluevaltauksia pelimusiikin tutkimuksessa. Tapahtuma järjestetään yhteistyössä Ludification and the Emergence of Playful Culture -hankkeen ja musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksen kanssa.
Kaksipäiväisessä Game Sound and Game Music -symposiumissa pääpuhujina ovat Mark Grimshaw-Aagaard ja Petri Alanko. Grimshaw-Aagaard on julkaissut laajasti peleihin liittyvistä aiheista ja kirjoittaa myös itse avoimen lähdekoodin ohjelmistoja virtuaalisiin tutkimusympäristöihin.
Petri Alanko on BAFTA-ehdokkaana ollut säveltäjä, muusikko ja tuottaja. Hänen viimeisin tuotoksensa oli eeppinen ja tunteikas elektroninen scifimusiikki Remedyn elokuvalliseen Quantum Break -hittipeliin. Alanko vetää symposiumissa myös workshopin, jossa simuloidaan usein hektistä pelisäveltäjän ja äänisuunnittelijan työprosessia.
Tunnelman luoja vai pakollinen paha
Professori Raine Koskimaan mukaan musiikilla ja äänillä on tärkeä rooli pelin tunnelman luojina. Äänet myös usein välittävät pelaamisen kannalta olennaista informaatiota. Tästä huolimatta peliaudion suunnittelua, äänien hyödyntämistä käyttöliittymissä sekä äänien ja musiikin merkitystä pelikokemukselle on tutkittu kovin vähän.
– Tutkijan kannalta tämä on kutkuttava tilanne, kun edessä on ilmeisen merkittävä ilmiö, jossa on paljon mahdollisuuksia aivan uusille avauksille. Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitoksella on loistavat edellytykset ottaa iso rooli pelimusiikin ja peliäänien tutkimuksessa, Koskimaa kertoo.
Kaikkiaan pelimusiikin arvostus on Koskimaan mukaan nousussa, mistä todistavat esimerkiksi monien sinfoniaorkesterien toteuttamat pelimusiikkikonsertit. Toisaalta erityisesti mobiilipelipuolella on todettu, että pelejä pelataan usein äänet mykistettynä, jolloin peli on suunniteltava toimivaksi myös kokonaan ilman äänimaailmaa.
– Isoissa pelituotannoissa äänisuunnitteluun ja musiikkeihin panostetaan. Pienemmissä indie-tuotannoissa taas audiopuolen taso vaihtelee suuresti. Joissain tapauksissa omaperäinen äänimaailma on tapa erottautua joukosta, toisinaan taas pakollinen paha, joka toteutetaan mahdollisen vähillä resursseilla, Koskimaa summaa.
Yleisen kasvun ohella peliala laajenee myös uudenlaisten ja vakavampien aiheiden käsittelyyn.
– Esimerkiksi Lydia-niminen peli kuvaa lapsen kokemusta aikuisten alkoholinkäytöstä ja That Dragon, Cancer -peli käsittelee lapsen sairastumista syöpään. Kun peli-ilmaisun kunnianhimo kasvaa, myös musiikille ja äänisuunnittelulle asetetaan uudenlaisia haasteita, Koskimaa sanoo.
Haastetta lisäävät esimerkiksi virtuaalitodellisuus- ja lisätyn todellisuuden teknologioita hyödyntävät pelit, jotka vaativat aivan omanlaistaan audiosuunnittelua. Äänisuunnittelulla on sijansa myös oppimispeleissä, jotka ovat oma erityisalueensa pelien kentässä.
– Olisi tärkeää panostaa myös sen tutkimiseen, miten äänisuunnittelua voitaisiin hyödyntää oppimisen tukemisessa, Koskimaa huomauttaa.
Tapahtuman tiedot:
Symposium on Game Sound and Game Music
Aika: 16.–17.11.2017
Paikka: Jyväskylän yliopisto, Seminaarinmäki, Musica-rakennus
Verkkosivu: https://www.jyu.fi/hytk/fi/laitokset/mutku/tutkimus/konferenssit-seminaarit/symposium-on-game-sound-and-game-music
Lisätietoja:
Raine Koskimaa
[email protected]
040 840 5968
Raine Koskimaa. Kuva: Petteri Kivimäki.
Koko: 1,71 MB Tyyppi: jpg Resoluutio: 4134x4789Raine Koskimaa. Kuva: Petteri Kivimäki.
Koko: 1,71 MB Tyyppi: jpg Resoluutio: 4134x4789Jyväskylän yliopisto – tulevaisuuden palveluksessa vuodesta 1863.
Kauniilla puistokampuksellamme sykkii monitieteinen tiedeyliopisto – ihmisläheinen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomispäivänpolttaviin kysymyksiin.
Suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa juuri täältä, vuonna 1863. Siitä lähtien voimanlähteenämme on ollut moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Oppiminen ja opetus, liikunta, luonnontieteet, kielet, kulttuurintutkimus ja informaatioteknologia ovat painoalamme, joissa ajattelemme isosti ja kokeilemme rohkeasti.
Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1