Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Näin vaikuttajat näkevät sivistyksen

Näin vaikuttajat näkevät sivistyksen

Julkaistu: 10.12.2014 klo 09:54
Julkaisija: Kansanvalistusseura

”Sivistys on heikomman puolustamista vailla omaa hyötyä. Niiden joilla on ääni, pitää käyttää sitä heikompien tai äänettömien puolesta”, kirjoittaa kuvataiteilija Samuli Heimonen Souli-verkkomediassa.

Hän on yksi 140 sanaa sivistyksestä -sarjan kirjoittajia.

Oppivan elämän media pyysi eri alojen vaikuttajia kertomaan sivistyskäsityksestään 140 sanalla. Näkökulmasarja juhlistaa Soulin kustantajan, Kansanvalistusseuran 140 vuotista työtä.

”Sivistys on uteliaisuutta”

Sivistyksellä on sijansa kansalaisyhteiskunnassa, kirjoittajat vakuuttavat. Näin he tulkitsevat sivistystä:

”Sivistys tekee tilaa erilaisten todellisuuksien kohtaamisille ja yhteiselle keskustelulle. Sivistys ei pelkää kysymyksiä, vaan tunnustaa kuuntelemisen voiman.” – Helsingin piispa Irja Askola

”Sivistyminen ja oppiminen on oikeastaan sama asia. Sivistynyt yhteiskunta antaa yksilöille mahdollisuuden oppia ja samalla osoittaa, että sivistys on arvokasta.” – Helsingin yliopiston tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa

”Keskeistä on tulevaisuudessakin vuorovaikutustaitojen ja elämänhallinnan vahvistaminen. Eettinen koodi on samoin yhä tärkeämpi osa opettajan ammatillisuutta. Se tarkoittaa oikean ja väärän, hyvän ja pahan pohdintaa sekä yhteisvastuuseen ja vastuullisuuteen ohjaamista.” – Opetusalan Ammattijärjestön puheenjohtaja Olli Luukkainen

”Sivistynyt ihminen on elämälle utelias, tiedonjanoinen, avarakatseinen ja valmis haastamaan jatkuvasti omaa ajatteluaan vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Hän uskaltaa tunnustaa tietämättömyytensä ja kyseenalaistaa toista.” – aivotutkija Kiti Müller

Kukin kirjoittaja voi antaa haasteen sille, jonka sivistyksen sanat haluaisi itse kuulla. Sarja jatkuu tuoreilla näkökulmilla yli juhlavuoden.

Souli – sivistystä sielulle!

Souli on verkkomedia sille, jota kiinnostaa oppiminen työn tai harrastuksen vuoksi. Päivittäin uudistuvan, maksuttoman median kustantaa Kansanvalistusseura. Seuraa Soulia

Lisätiedot: päätoimittaja Tapio Kujalatapio.kujala@kvs.fi, puh. 0400 436 690

KANSANVALISTUSSEURA – Tilaa sivistykselle. Rakennamme oppivan elämäntavan yhteiskuntaa. Julkaisemme, koulutamme ja vaikutamme, Suomessa ja maailmalla.