Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Kerro muistosi lähiössä vietetystä lapsuudesta!

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Kerro muistosi lähiössä vietetystä lapsuudesta!

Julkaistu: 16.09.2016 klo 11:01
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Lähiöitä on rakennettu Suomeen 1950-luvulta lähtien. Tilavat asunnot ja luonnon läheisyys houkuttelivat lähiöihin etenkin lapsiperheitä. Lähiöihin on liitetty myös negatiivisia mielikuvia, mutta lapsille ne ovat tarjonneet mahdollisuuksia monenlaiseen toimintaan. Pihat ja talojen ympäristö metsineen ovat toimineet virikkeinä ja paikkoina leikkeihin ja seikkailuihin. Niin lapset kuin aikuiset ovat löytäneet uusia ystäviä pihan hiekkalaatikolla, leikkipuistossa, ostarilla tai seuratoiminnassa.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura kerää nyt muistoja lähiöissä vietetystä lapsuudesta. Millaisia kokemuksia sinulla on lapsuudestasi ja elämästä lähiössä? Kerro esimerkiksi omasta tai naapuruston perheistä, suhteistasi muiden talojen lapsiin tai mieleen painuneista ihmisistä. Meitä kiinnostaa myös alueeseen liitetyt mielikuvat, erikoiset tapahtumat ja pelottavat paikat. Voit kirjoittaa myös suosikkileikeistä ja -leikkipaikoista, keksimistänne lauluista, kilpailuista tai tarinoista. Entä mikä on suhteesi lapsuuden lähiöön aikuisena?

Muistitietokeruu Lapsuus lähiössä jatkuu 15.3.2017 asti. Tiedotamme keruun tuloksista huhtikuussa 2017. Arvomme kaikkien osallistuneiden kesken kirjapalkintoja.

Vastausohjeet: www.finlit.fi/lapsuus-lahiossa

Lisätietoja: SKS:n arkisto, puh. 0201 131 240, keruu@finlit.fi

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu noin 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä noin 80 henkeä. www.finlit.fi