Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Ilmoittaudu vielä tänään – Korkeakoulu- ja innovaatiotutkimuksen päivät 2015: Avoin tiede ja avoin koulutus?

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

Kutsu.
Julkaistu: 13.04.2015 klo 15:16
Julkaisija: Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

Ilmoittautuminen on päättymässä, muista varmistaa osallistumisesi!

Ilmoittaudu osoitteessa https://elomake.helsinki.fi/lomakkeet/59985/lomake.html

Opiskelijatutkimusverkosto, HEGOM-tutkimusryhmä (Helsingin yliopisto), Edistyksellinen tiedeliitto ry., Korkeakoulututkimuksen seura ry., Suomen tieteen ja teknologian tutkimuksen seura sekä Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) järjestävät Korkeakoulu- ja innovaatiotutkimuksen päivien ja Opiskelijatutkimuksen päivän yhteisseminaarin Avoin tiede ja avoin koulutus? 27.–28.4.2015 Tieteiden talolla Helsingissä.

Suomessa avoin tiede on kasvava vahvuustekijä, ja sen merkitys tieteen ja tutkimuksen kehittämiselle on ilmeinen. Avoimuus ei kuitenkaan ole toteutunut korkeakoulujen muissa tehtävissä samalla tavalla. Millaisia ovat avoimen tieteen mahdollisuudet tutkimuksessa, ja miten ne heijastuvat koulutustehtäviin? Miten avoin tutkimus ja opetus voivat edistää sosiaalista saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta? Miksi perinteinen opetus yhä dominoi, eikä opetusta ja palveluja ole siirtynyt odotetussa laajuudessa verkkoon? Onko toisen asteen, vapaan sivistystyön ja korkea-asteen toimintatavoissa tältä osin eroja? Ovatko koulutuspolitiikan ratkaisut mahdollistaneet avoimuuteen perustuvat toimintatavat? Seminaarissa tarkastellaan avoimen tieteen ja avoimen koulutuksen mahdollisuuksia tutkimuksen, opetuksen ja yhteiskunnallisen palvelutehtävän alueilla.

Korkeakoulu- ja innovaatiotutkimuksen päivät järjestetään nyt neljännen kerran. Aikaisempina vuosina päivät ovat keränneet yhteen noin 100 tutkijaa, hallinnon ammattilaista, opiskelijaa sekä korkeakoulu- ja innovaatiokentän asiantuntijaa.

Osallistuminen on maksutonta lukuun ottamatta omakustanteista iltatilaisuutta.

27.-28.4.2015, Tieteiden talo

Maanantai 27.4.2015

10:15–10:30 Päivien avaus

10:30–11:30 Avoin koulutus -keynote: Avoimet MOOC-kurssit – ei-ihan-avointa opetusta Jaakko Kurhila

11:30–12:30 Vapaa sivistystyö -keynote: Avoimet ovet sivistykseen. Case: Vapaa sivistystyö Suomessa Tarja Lang

12:30–13:45 Lounas (omakustanteinen)

13:45–14:30 Koulutuksen tavoitettavuus koulutusalavalintojen eroina sosioekonomisen taustan luokissa Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

14:30–14:45 Kommenttipuheenvuoro

14:45–15:15 World Cafe -keskustelu päivän teemoista

19:00 Iltatilaisuus RavintolaLoiste

Tiistai 28.4.2015

9:00–10:00 Avoin tiede -keynote: Avoin tiede ja tutkimus -hanke ja Suomen tiedepoliittiset tavoitteet Johtaja Riitta Maijala, opetus- ja kulttuuriministeriö

Klo 10:00–12:00 Aamupäivän työryhmäesitykset ja keskustelu kahdessa työryhmässä

10:00–12:00 Työryhmät 1: Avoin koulutus ja Avoin tiede

12:00–13:00 Lounas (omakustanteinen)

Klo 13:00–15:30 Iltapäivän työryhmäesitykset ja keskustelu kahdessa ryhmässä sisältäen ryhmien itsensä ajoittaman kahvitauon noin klo 14:15

13:00–15.30 Työryhmät 2: Avoin koulutus ja Avoin tiede

15:30–16:00 Tilaisuuden päätössanat

Työryhmäesitykset sisältävä ohjelma kokonaisuudessaan, ilmoittautumisohje sekä muuta tietoa Avoin tiede ja avoin koulutus? -seminaarista on tapahtuman sivuilla osoitteesta http://blogs.helsinki.fi/hegompage/kip2015-2/

Tervetuloa kuulemaan kiinnostavia puheenvuoroja ja osallistumaan keskusteluun tieteen ja koulutuksen avoimuudesta!

Tapahtuman järjestäjien puolesta

Opiskelijatutkimusverkosto