Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Heikki Joensuulle tunnustus 30 vuoden syöpätutkimuksesta

Syöpäjärjestöt

Heikki Joensuulle tunnustus 30 vuoden syöpätutkimuksesta

Julkaistu: 14.06.2016 klo 12:57
Julkaisija: Syöpäjärjestöt

Syöpäsäätiö myöntää professori Heikki Joensuulle Niilo Voipio -palkinnon. Joensuu on edistänyt suomalaista syöpähoitoa ja -tutkimusta lähes 30 vuoden ajan.

Heikki Joensuu on yksi tunnetuimmista syöpätutkijoista maailmassa. Hänen uraa uurtava tutkimuksensa on parantanut diagnostiikkaa ja hoitotuloksia esimerkiksi rintasyövässä ja ruuansulatuskanavan kasvaimissa.

Heikki Joensuu yhdistää ja hyödyntää tutkimustyössään perus- ja kliinistä tutkimusta onkologian kehittämiseksi. Joensuun tieteellinen mielenkiinto kohdistuu lähes kaikkiin syöpäsairauksiin mikä käy ilmi myös hänen erittäin monipuolisesta julkaisuluettelostaan. Hän toimi akatemiaprofessorina vuosina 2010 – 2014.

Palkintosumma on 5 000 euroa, ja se annetaan Suomen Syöpäinstituutin Säätiön symposiumissa Jyväskylässä 16.6. Symposiumi on samalla yksi Syöpäjärjestöjen 80-vuotisjuhlavuoden tapahtumista. Seuraa järjestöä #SSY80 asiatunnisteella.

Suomen Syöpäinstituutin Säätiön symposiumi järjestetään 16.-17.6. Jyväskylässä (Agora, Mattilanniemi 2). Symposiumin verkkosivut (ksshp.fi)
Symposiumin järjestävät Keski-Suomen sairaanhoitopiiri, Syöpäjärjestöt, Jyväskylän yliopisto ja Suomen Syöpäinstituutin Säätiö.

Toimittajat ovat tervetulleita symposiumiin, siihen on vapaa pääsy. Pyydämme median edustajia ilmoittautumaan Leena Vuorenmaalle leena.vuorenmaa@cancer.fi

• professori, lääkäri, syöpätutkija Heikki Joensuu, puh. 040 721 0438
  • pääsihteeri Sakari Karjalainen, puh. 0400 818 910
  • viestintä- ja ennakointijohtaja Satu Lipponen, puh. 050 563 4558
  • verkkotiedottaja Leena Vuorenmaa, puh. 050 449 4607 (paikalla Jyväskylässä)
  • lisätietoja Heikki Joensuun tutkimuksesta (syopasaatio.fi)
  • tutustu Syöpäjärjestöjen myöntämiin tunnustuksiin (syopajarjestot.fi)

Niilo Voipio -palkinto
Niilo Voipio -palkinto on jaettu 2000-luvulla neljä kertaa: akatemiaprofessori Kari Alitalo (2013), professori Jukka-Pekka Mecklin (2009), professori Matti Hakama (2006) ja akateemikko Albert de la Chapelle (2003). Niilo Voipio -palkinto on perustettu 1986. Tunnustus kannustaa ja palkitsee tutkijoita, jotka ovat erityisesti ansioituneet syöpätauteihin kohdistuvassa tieteellisessä tutkimustyössä ja tutkimuksen sovelluksessa. Palkinto on 5 000 euroa. Niilo Voipio toimi Suomen Syöpäyhdistyksen pääsihteerinä 1949-1986.

Suomen Syöpäinstituutin Säätiö myöntää tutkijatoimia, jakaa apurahoja tutkijoille ja järjestää syöpäsymposiumin joka toinen vuosi.

Syöpäjärjestöt on Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä, jolla on yli 120 000 jäsentä.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:

Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 alueellista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri ja sen osana Joukkotarkastusrekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevistä ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja joukkotarkastuksista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.

www.syöpäjärjestöt.fi
www.kaikkisyövästä.fi