Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Brasiliasta Suomeen satoja opiskelijoita ja tutkijoita

Suomen Akatemia

Brasiliasta Suomeen satoja opiskelijoita ja tutkijoita

Julkaistu: 28.11.2012 klo 15:37
Julkaisija: Suomen Akatemia

Suomi ja Brasilia ovat solmineet yhteistyösopimuksen Brasilian valtion Science without Borders -apurahaohjelmassa. Ohjelman tarkoitus on lähettää lähivuosina jopa 100 000 brasilialaista korkeakouluopiskelijaa ja tutkijaa ulkomaille. Suomeen odotetaan satoja vaihto-opiskelijoita ja tutkijoita.

Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO vastaa Suomessa ohjelman opiskelijaliikkuvuudesta ja Suomen Akatemia tutkijaliikkuvuudesta.

”Yhteistyö nousevien talouksien kanssa myös korkeakoulutuksessa on Suomelle tärkeää.  Opiskelijaliikkuvuus on yksi keskeinen tapa luoda verkostoja ja edistää kulttuurista osaamista. Suomeen mahtuu hyvin useita satoja brasilialaisia vaihto-opiskelijoita”, CIMOn johtaja Pasi Sahlberg kertoo. Vaihto-opiskelijat tulevat Suomeen lukukaudeksi tai lukuvuodeksi.

Brasiliassa opiskelijat hakevat ensin ohjelman apurahaa, minkä jälkeen ohjelmaan hyväksytyt opiskelijat hakevat suoraan haluamaansa opinto-ohjelmaan Suomessa. Ensimmäiset opiskelijat saapuvat mahdollisesti jo syksyllä 2013. Aikaisemmin Suomeen on tullut vuosittain 30–40 brasilialaista vaihto-opiskelijaa.

Tutkijat voivat hakea ohjelmasta rahoitusta korkeintaan 24 kuukauden pituiseen tutkimusjaksoon Suomessa. Ulkomaanjakson jälkeen tutkijan on palattava takaisin Brasiliaan. Brasilia on nouseva tiedemaa ja investoi yhä enemmän tutkimukseen. Brasilialaisen tutkijan työskentely Suomessa edesauttaa pitkäaikaisten tutkimukseen liittyvien yhteistyösuhteiden syntymistä.

Ohjelmasta Brasiliassa vastaa  CNPq (National Council for Scientific and Technological Development).

• opiskelijaliikkuvuudesta

Johtaja Pasi Sahlberg, CIMO, puh. 0295 338 533

• tutkijaliikkuvuudesta

tiedeasiantuntija Satu Huuha-Cissokho, Suomen Akatemia, puh. 0295 335 075