Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Apollonia-palkinto HPV-infektioita tutkineelle Stina Syrjäselle

Hammaslääkäriseura Apollonia

Apollonia-palkinto HPV-infektioita tutkineelle Stina Syrjäselle

Julkaistu: 20.11.2014 klo 16:00
Julkaisija: Hammaslääkäriseura Apollonia

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonian merkittävin palkinto, Apollonia-palkinto on myönnetty tänä vuonna Turun yliopiston suupatologian professori Stina Syrjäselle. Palkinto on kunnianosoitus ansiokkaasta hammaslääketieteellisestä tutkimustyöstä. Apollonia-palkinto luovutetaan Hammaslääkäripäivien avajaisissa 20.11.2014.

Professori Stina Syrjänen on tehnyt korkeatasoista tutkimusta mm. ihmisen papilloomaviruksen (HPV) aiheuttamista sairauksista pään ja kaulan alueella sekä genitaalialueella. Syrjäsen tutkimusryhmä havaitsi ensimmäisenä maailmassa (1983), että HPV-infektio voi aiheuttaa sukuelinten syövän lisäksi myös osan  pään ja kaulan alueen syövistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana tutkimusryhmä on tutkinut etenkin HPV-infektion tartuntatapoja, erityisesti lapsuudessa saadun HPV-infektion merkitystä immuniteetille sekä infektion kroonistumiselle. Tutkimusryhmä on myös kartoittanut ensimmäisenä maailmassa suun HPV-infektion luonnollista taudinkulkua sekä infektion paranemiseen ja kroonistumiseen vaikuttavia tekijöitä naisilla, miehillä ja lapsilla. Syrjäsen tutkijanuralle on mahtunut myös muita alkuperäishavaintoja; hänen tutkimusryhmänsä on todennut esimerkiksi, että yskänrokkoa aiheuttavaa herpes simplex -virus 1:n (HSV-1) esiintyy piilevänä myös epiteelisoluissa eikä ainoastaan hermokudoksessa.

Syrjänen on panostanut urallaan paljon myös nuorten tutkijoiden tukemiseen. Hän on ollut pitkään kehittämässä hammaslääketieteen kansallista tohtoriohjelmaa (FINDOS), joka sai alkunsa hänen johdollaan vuonna 2009. FINDOS-tohtoriohjelman mahdollisti Suomen Akatemian tekemä rahoituspäätös. FINDOS on koonnut kaikki maamme hammaslääketieteen koulutusyksiköt kehittämään ja panostamaan yhdessä alan nuorten tutkijoiden kouluttamiseen. Oman tutkijauransa aikana professori Syrjänen on ohjannut tähän mennessä 25 väitöskirjaa.

Syrjänen on palkittu monesti, ja kansainvälisestä arvostuksesta kertovat lukuisat esitelmäkutsut kansainvälisiin tiedetapahtumiin sekä kunniatohtorin arvonimet, joista uusin on Buenos Airesin yliopiston kunniatohtoruus tältä vuodelta.

Apollonia-palkinto on tänä vuonna arvoltaan 10 000 euroa. Ensimmäinen Apollonia-palkinto jaettiin vuonna 1997. Tämänvuotinen on järjestyksessä 10. palkinto. Aiemmin palkinnon ovat saaneet professori Matti Knuuttila, oikeushammaslääkäri Helena Ranta, professori Satu Alaluusua, professori Maria Malmström, professori Kauko Mäkinen, professori Riitta Suuronen, professori Irma Thesleff, dosentti Miira Vehkalahti ja Jalkaporasta bioaikaan -historiateoksen koonnut Hammaslääketieteen historian seura Aurora ry.

Lisätiedot:
Prof. Stina Syrjänen, stina.syrjanen@utu.fi, p. 0400 375 331
Apollonia: tiedottaja Annika Nissinen, annika.nissinen@apollonia.fi, puh. 040 779 6435

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia on 1892 perustettu tieteellinen yhdistys, johon kuuluvat lähes kaikki Suomen hammaslääkärit. Apollonia järjestää riippumattomaan tietoon perustuvaa täydennyskoulutusta, tukee hammaslääketieteellistä tutkimusta ja välittää tutkimustietoa suunterveydestä. Lisätietoja: www.apollonia.fi.