Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Vielä ehdit ottaa punkkirokotteen

Vielä ehdit ottaa punkkirokotteen

Julkaistu: 11.03.2014 klo 13:37
Julkaisija: Terveystalo

Punkit lähtevät liikkeelle, kun ilma lämpenee pysyvästi plussan puolelle. Tyypillisesti ne ovat liikkeellä huhtikuusta lokakuuhun. Pusikoissa ja heinikoissa viihtyvät punkit levittävät kahta tautia: borrelioosia ja puutiaisaivokuumetta. Rokotukset ovat paras suoja puutiaisaivokuumetta vastaan. Borrelioosin ehkäisyssä tärkeää on peittävä pukeutuminen.

Punkki ei ole enää vain rannikkoalueiden vitsaus, vaan sen levinneisyysalue ulottuu Suomessa koko ajan pohjoisemmaksi. Puutiaisaivokuumetta esiintyy rajatummilla alueilla, erityisesti Turun saaristossa ja Ahvenanmaalla, mutta sitä on havaittu myös rannikkoalueilla ja Kaakkois-Suomessa. Puutiaisaivokuumetta esiintyy myös muun muassa Baltian maissa, Sveitsissä ja Etelä-Saksassa, joten tarkista suositeltavat rokotteet myös ulkomaan lomia varten.

Puutiaisaivokuumeelta suojaava rokote annetaan kolmessa osassa.

- Ensimmäinen rokote kannattaa ottaa maalis-huhtikuussa, ennen kuin punkit lähtevät liikkeelle, sillä suojan kehittyminen vie noin kuukauden. Toinen rokote annetaan kuukauden tai kahden kuluttua ensimmäisestä. Jos rokotteen on ottanut edellisenä kesänä, nyt annettavasta tehosterokotteesta saa suojan kolmeksi vuodeksi, kertoo yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen Terveystalosta.

Puremakohta tarkkailuun

Punkin pureman tunnistaminen ja oikea-aikainen hoitaminen on ensiarvoisen tärkeää, sillä rokote ei suojaa punkkien levittämältä borrelioosilta.

- Borrelioosin ehkäisyssä tärkeää on peittävä pukeutuminen, ja oman kehon ja kotieläinten tarkastaminen punkkien varalta päivittäin. Borrelioosi paranee antibiooteilla, kunhan purema hoidetaan heti alkuvaiheessa, Jaakko Halonen sanoo.

Punkki tulee aina poistaa mahdollisimman nopeasti siihen tarkoitetuilla punkkipinseteillä. Punkki imee ihmisestä tai kotieläimestä verta useita tunteja, joten se tuskin jää huomaamatta. Mitä pikemmin punkin löytää ja poistaa, sitä epätodennäköisemmin punkki ehtii tartuttaa tauteja.

Vaikka punkkirokotus olisi jäänyt ottamatta, puremaa ei kannata pelätä, sillä suuri osa punkeista ei kanna mitään tautia. Puremakohtaa on hyvä tarkkailla vielä muutaman viikon ajan pureman jälkeen. Jos ihossa näkyy vielä viikon kuluttua puremasta läpimitaltaan yli 5 sentin ihottuma punkinpureman kohdalla tai puremakohtaan ilmestyy kasvavia ihottumia vielä muutaman viikon kuluttua puremasta, on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin. Hoitamattomana borrelioosi jatkuu ja muuttaa muotoaan. Taudin myöhäisvaihe ilmenee eri tavoin, esimerkiksi nivel- ja hermokipuina.

Yleislääkäri Jaakko Halosen vinkit punkeilta suojautumiseen:

• Keskustele lääkärisi kanssa punkkirokotteesta
  • Tutki lemmikkieläimesi päivittäin
  • Älä päästä lemmikkieläimiä sänkyysi
  • Pidä punkkipinsetit mukana kesäreissuilla
  • Käytä maastossa kumisaappaita
  • Pukeudu maastossa pitkälahkeisiin housuihin. Vaaleista vaatteista punkin erottaa helpommin.

Lisätiedot medialle:

Jaakko Halonen, yleislääketieteen erikoislääkäri, Terveystalo, p. 044 7222 033, jaakko.halonen@terveystalo.com

Anni Romu, viestintäpäällikkö, Terveystalo, p. 050 571 1887, anni.romu@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon verojalanjälki vuonna 2012 oli yhteensä 71,9 miljoonaa euroa ja samana vuonna Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com