Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Vältä rakettien aiheuttamat silmävammat

Vältä rakettien aiheuttamat silmävammat

Julkaistu: 29.12.2014 klo 15:19
Julkaisija: Terveystalo

Liian moni suomalainen vahingoittaa silmänsä vuosittain uuden vuoden juhlien ilotuliteonnettomuuksissa. Terveystalon silmälääkäri Tiina Leivo muistuttaa juhlijoita turvallisuudesta ja ohjeistaa, miten pahimmilta vammoilta säästytään.

Uuden vuoden juhlintaan kuuluvat ilotulitteet aiheuttavat Suomessa vuosittain kymmeniä loukkaantumisia. Silmät ovat rakettisateessa suurimmassa vaarassa.

- Pahimmissa vammoissa ilotulitteesta lentänyt osa on puhkaissut silmän tai aiheuttanut silmän palovamman. Kummassakin tapauksessa silmä voi sokeutua kokonaan, Tiina Leivo kuvaa.

Suomen Silmälääkäriyhdistyksen mukaan viime vuoden vaihteessa Suomessa hoidettiin silmäsairaaloissa 11 silmävammaa, joista 4 aiheutui lapsille. Lähes jokaisessa tapauksessa silmään kohdistuvat vahingot voitaisiin välttää riittävällä etäisyydellä ilotulitteen ja yleisön välillä sekä tarkoitukseen sopivilla suojalaseilla. Lainsäädäntö vaatiikin tulitteen sytyttäjältä suojalasit ja vähintään 18 vuoden iän. Tämän uskotaan vaikuttaneen ilotulitteista johtuvien vakavampien silmävammojen vähenemiseen.

Ilotulitteita tulee käyttää ohjeiden mukaisesti. Ilotulitteiden käyttöön liittyy kuitenkin aina riskinsä, koska vuosittain ilotulitteiden joukossa on viallisia tuotteita, jotka saattavat esimerkiksi singahtaa väärään suuntaan. Suurin osa silmävammoista sattuukin katsojille.

Ensiapu vamman vakavuudesta riippuen

Terveystalon silmätautien erikoislääkäri Tiina Leivo muistuttaa, että silmävammojen ensiavussa on oltava huolellinen. Jos epäilee silmän puhjenneen, ei silmää saa missään nimessä painaa. Silmään ei myöskään saa laittaa silmätippoja tai lääkeaineita. Potilas tulee kuljettaa nopeasti hoitoon päivystävälle silmälääkärille, mieluiten makuuasennossa molemmat silmät peitettynä.

-  Vammautuneeseen silmään on viisasta olla koskematta. Potilaan kannattaa hakeutua pikaisesti silmätautien erikoislääkärin tutkittavaksi. Pahimmat vammat vaativat usein useita leikkauksia, jotta näkö pystytään säilyttämään silmässä, Leivo kuvaa.

Pienemmissä vammoissa, jos esimerkiksi epäilee silmään menneen pinnallisen rikan, on hyvä hakeutua yleislääkärin tutkimuksiin.

Vältä uuden vuoden silmävammat

• Muista suojalasit, vaikka et ampuisi raketteja.
  • Varmista riittävä turvaväli: vähintään 10 metriä ilotulitteisiin.
  • Huomioi lapset ja muut ilotulitusten katsojat.
  • Alkoholi ja ilotulitteet sopivat huonosti yhteen.
  • Ilotulitteita saavat ampua vain 18 vuotta täyttäneet.
  • Silmävammat on hoidettava aina lääkärissä.

Tiina Leivo, silmätautien erikoislääkäri, Terveystalo, puh. 050 1928, tiina.leivo@terveystalo.com

Anni Romu, viestintäpäällikkö, Terveystalo. p. 050 571 1887, anni.romu@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon verojalanjälki vuonna 2013 oli yhteensä 75,5 miljoonaa euroa ja samana vuonna Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen 28 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com