Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Vakuutusyhtiö haluaa, että suomalaiset eläisivät terveellisemmin

LähiTapiola

Vakuutusyhtiö haluaa, että suomalaiset eläisivät terveellisemmin

Julkaistu: 28.05.2015 klo 13:20
Julkaisija: LähiTapiola

LähiTapiola haluaa muuttaa perinteistä vakuutusyhtiön roolia ja siirtyä sairauksien ja tapaturmien korvaamisesta hoitoketjun alkupäähän – ennakoimisen ja hyvinvoinnin luomiseen. Selvitykset myös osoittavat, että suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia sairauksien ennaltaehkäisystä. Oman hyvinvoinnin seuraaminen erilaisilla sovelluksilla on yleistynyt nopeasti. LähiTapiola tuo markkinoille täysin uudenlaisia palveluita, joissa hyvinvoinnin seuraamista yhdistetään vakuuttamiseen.

”Haluamme, että suomalaiset pysyisivät terveempinä, koska se on kaikkien etu. Tämän vuoksi haluamme kääntää huomiota perusterveydenhuollon ja ennaltaehkäisyn edistämiseen.  Tämä tarkoittaa käytännön tekoja. Meillä on selkeä asiakaslupaus: Autamme asiakkaitamme elämään terveellisemmin”, sanoo LähiTapiolan pääjohtaja Erkki Moisander.

Uusi vakuutustuote vastaa kasvaneeseen kysyntään

LähiTapiola käynnistää ensimmäisenä Suomessa pilottihankkeen, jossa selvitetään, miten hyvinvointipalvelut voitaisiin liittää osaksi henkivakuutusta.

”Älyhenkivakuutus-pilottimme vastaa kysyntään. Ennaltaehkäiseminen ja oman terveyden seuranta kiinnostaa yhä useampaa suomalaista”, Moisander sanoo.

Älyhenkivakuutus-pilotissa ihmiset tekevät ensin sähköisen terveyskartoituksen. Sen kautta jokainen saa tietoa, miten elämäntavat vaikuttavat sairastumisriskiin ja elinikään.  Jokainen saa käyttöönsä myös sähköisen terveysvalmennuksen ja liikkumista, nukkumista ja aktiivisuutta mittaavan aktiivisuusrannekkeen.

”Vakuutusyhtiöt ovat keskittyneet aiemmin tuotteisiin, jotka korvaavat sitten, kun asiakkaille sattuu jotain ikävää. Meidän olisi kuitenkin kehitettävä tuotteita, jotka auttavat elämään terveemmin, sillä tutkimustemme mukaan suomalaiset ovat kiinnostuneet sairauksien ennaltaehkäisystä ja oman terveyden seurannasta.”

Tällä hetkellä yli miljoonalla suomalaisella on sairaskuluvakuutus. Vuodesta 2010 terveyskeskuskäynnit ovat laskeneet merkittävästi, ja yksityisten palveluiden käyttö on lisääntynyt. LähiTapiola maksaa vuosittain korvauksia miljoonia euroja ihmisten sairaus- ja tapaturmakulujen vuoksi. LähiTapiola aloitti jo aiemmin tänä vuonna vapaaehtoisiin henkilövakuutuksiin liittyvän TerveysHelppi-puhelinpalvelun, joka nopeuttaa hoitoon hakeutumista ja korvausprosessia.

Huomio palvelujen asiakaslähtöisyyteen ja valinnanvapauteen

Moisander puhui keskiviikkona 27.5. Finlandia-talolla järjestetyssä Veroilla ja varoilla -seminaarissa, jossa julkistettiin myös LähiTapiolan teettämä laaja tutkimus terveys- ja hyvinvointipalveluiden tulevaisuudesta ja rahoituksen vaihtoehdoista Suomessa. Veroilla ja varoilla on yksi useista terveyden tulevaisuuteen liittyvistä tutkimushankkeista, joissa LähiTapiola on mukana.

Seminaarissa terveys- ja hoivapalvelujen tulevaisuuden näkymiä ja rahoitusratkaisuja kommentoivat yliasiamies Mikko Kosonen Sitrasta, pääjohtaja Tuomas Pöysti Valtiotalouden tarkastusvirastosta ja professori Heikki Hiilamo Helsingin Yliopistosta. Finanssialan Keskusliiton toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi puhui yksityisestä varautumisesta julkisen terveydenhuollon täydentäjänä.

Puheenvuoroissa nousi esille näkemys, että sosiaali- ja terveyspalvelujen tuotannossa on järkevää etsiä nykyistä enemmän julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä. Myös asiakkaiden valinnanvapauden lisäämistä palvelujen hankkimisessa ollaan valmiita selvittämään. Ihmisten tarpeet on nostettava sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisen ytimeen, ratkaisuja ei pidä tehdä hallintolähtöisesti.

Lisätietoa LähiTapiolan Veroilla ja varoilla -tutkimuksen tuloksista ja tietoa älyhenkivakuutus-pilotista sekä terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä artikkeleita julkaistaan osoitteessa www.tulevaisuudenterveys.fi. Sivustolla julkaistaan maanantaina 1.6. myös Veroilla ja varoilla -seminaarin videotallenne.

Seminaarin esitysmateriaalit löytyvät lahitapiola.fi:lta.

Lisätiedot:

Jyrki Antikainen