Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Terveyspalvelualan Liitto pyytää Mänttä-Vilppulan kaupunkia selvittämään sosiaali- ja terveydenhuollon hankinnan lainmukaisuutta

Julkaistu: 10.12.2012 klo 12:59
Julkaisija: Terveyspalvelualan Liitto

Terveyspalvelualan Liitto on pyytänyt Mänttä-Vilppulan kaupungilta selvitystä sosiaali- ja terveydenhuollon hankinnan lainmukaisuudesta. Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella on ilmeistä, että Mänttä-Vilppula on ostamassa osin itse omistamaltaan yritykseltä palvelun, jota ei ole kilpailutettu. Hankintalain mukaan kuntien on kilpailutettava hankintansa.

– Kuntien ja yritysten yhteistyö palveluiden järjestämisessä on tulevaisuuden trendi,  ja innovatiivisia ratkaisuja tarvitaan laadukkaan terveydenhuollon ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi. On kuitenkin tärkeää, että markkinoilla toimitaan pelisääntöjen mukaan riippumatta siitä, mitä on yrityksen omistuspohja, toteaa Terveyspalvelualan Liiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen.

Hirvosen mukaan kilpailuttamisvelvollisuus on säädetty kuntalaisten veroeurojen suojaksi, ja tavoitteena on tukea kokonaisedullisimman vaihtoehdon valintaa.

– Pyydämme kaupungilta selvitystä siitä, miksi järjestely on jätetty kilpailuttamatta. Julkisuudessa on viitattu kiireeseen järjestelyn syynä. Tässä tapauksessa kiire on kuitenkin johtunut kaupungista itsestään, kun se on päättänyt palvelujen järjestämistavasta, toteaa Merja Hirvonen.

Terveyspalvelualan Liitto on yksityistä terveyspalvelualaa edustava työmarkkina- ja elinkeinopoliittinen etujärjestö. Liittoon kuuluu noin 200 yritystä ja yhteisöä, jotka toimivat laaja-alaisesti yksityisellä terveyspalvelualalla.  Osana edunvalvontatyötään Liitto seuraa terveyspalvelumarkkinoiden kehitystä ja pyrkii varmistamaan, että kaikilla markkinoilla toimivilla yksityisillä palveluntuottajilla on yhtäläiset toimintaedellytykset.

Toimitusjohtaja Merja Hirvonen, p. 040 588 0841

Terveyspalvelualan Liitto on Elinkeinoelämän keskusliiton yksityistä terveyspalvelualaa edustava työmarkkina- ja elinkeinopoliittinen etujärjestö. Liitto edustaa voimakkaasti kasvavaa palvelutoimialaa. Liittoon kuuluu noin 200 terveyspalvelualan yritystä ja yhteisöä, jotka toimivat laaja-alaisesti yksityisellä terveyspalvelualalla. Jäsenyritykset työllistävät lähes 24 000 terveydenhuollon ammattilaista noin 300 paikkakunnalla.