Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Terveyspalvelualalle vastuullisen liiketoiminnan periaatteet

Terveyspalvelualalle vastuullisen liiketoiminnan periaatteet

Julkaistu: 05.06.2013 klo 10:15
Julkaisija: Terveyspalvelualan Liitto

Terveyspalvelualan Liitto julkisti keskiviikkona 5.6. Terveyspalvelualan vastuullisen liiketoiminnan periaatteet. Terveydenhuollossa tehtävää työtä ohjaavat korkeat eettiset vaatimukset ja alan toimijat haluavat sitoutua myös vastuulliseen liiketoimintaan. Jo yli 50 Terveyspalvelualan Liiton jäsentä on sitoutunut periaatteisiin.

– Sitoutumalla vastuullisen liiketoiminnan periaatteisiin yksityisen terveydenhuollon toimijat haluavat tehdä näkyväksi sen työn, mitä korkean laadun sekä avoimen ja vastuullisen toimintatavan eteen tehdään joka päivä, sanoo Terveyspalvelualan Liiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen.

Yksityinen terveydenhuolto on ollut yhteiskunnallisessa keskustelussa laajalti esillä.

– Vastuullisuusperiaatteisiin sitoutuva toimija sitoutuu vaikuttamaan omalla työllään niin, että toimiala nauttii yhteiskunnan ja sidosryhmien arvostusta. Asiakkaille tämä näkyy potilasturvallisuudesta, henkilöstön osaamisesta ja terveyden edistämisestä huolehtimisena. Yhteiskunnallisesti toimijat sitoutuvat reiluun kilpailuun ja avoimeen toimintatapaan, eivätkä hyväksy lainsäädännön tai viranomaismääräysten vastaisia menettelyjä, Hirvonen kuvaa.

Yksityisellä sektorilla on merkittävä rooli suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä nyt ja tulevaisuudessa. Yksityinen sektori tuottaa tällä hetkellä muun muassa kolmanneksen perusterveydenhuoltotasoisista lääkärikäynneistä.

– Toimiala haluaa olla asiakkailta ja yhteiskunnalta saamansa luottamuksen arvoinen. Osana tätä työtä sitoudutaan vastuulliseen liiketoimintaan sekä osallistutaan aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun. Yksityisen ja julkisen sektorin vastakkainasettelu on turhaa. Parhaat ratkaisut terveydenhuollon tämänhetkisiin ongelmiin löytyvät yhteistyöllä, Hirvonen päättää.

Lisätietoja: Merja Hirvonen, puh. 040 588 0841, merja.hirvonen@terveyspalvelut.fi

Liitteet:

Vastuullisen liiketoiminnan periaatteet

Vastuullisen liiketoiminnan periaatteisiin sitoutuneet toimijat

Terveyspalvelualan Liitto on yksityistä terveyspalvelualaa edustava työmarkkina- ja elinkeinopoliittinen etujärjestö. Liittoon kuuluu noin 200 yritystä ja yhteisöä, jotka toimivat laaja-alaisesti yksityisellä terveyspalvelualalla. Jäsenyritykset työllistävät lähes 24 000 terveydenhuollon ammattilaista noin 300 paikkakunnalla.