Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Suomen Osteoporoosiyhdistys muistuttaa: Turvaa D-vitamiinin saanti syksyn alkaessa

Suomen ASH ry

Julkaistu: 01.09.2014 klo 06:00
Julkaisija: Suomen ASH ry

Kuluva kesä on ollut todellinen intiaanikesä tarjoten auringonvalosta saatavaa D-vitamiinia yllin kyllin. Sitä ilman ovat jääneet auringolta ja helteeltä suojassa sisätiloissa pysytelleet henkilöt. Nyt syksyn alkaessa alkaa kaikilla suomalaisilla kehittyä D-vitamiinivaje. Nyrkkisääntö auringonvalon suhteen on, että D-vitamiinia muodostuu ihossa auringonvalon vaikutuksesta silloin, kun oma varjo auringon paistaessa ei ole pidempi kuin oma pituus.

D-vitamiinin määrä puolittuu elimistössä kolmessa viikossa. Siksi jokainen meistä Suomessa asuvista joutuukin huolehtimaan itse syksyn, talven ja kevään aikana elimistön D-vitamiinitäydennyksestä, kun auringon D-vitamiinilähde, ultravioletti B -säteily on ehtynyt.

Ravinnosta saamme jonkin verran D-vitamiinia, mutta ei alkuunkaan riittävästi. Professori Matti Välimäen ohje ”20 µg D-vitamiinia joka päivä vauvasta vaariin” on toimiva ajankohtainen käytännön vähimmäisohje meille jokaiselle. (Suomen Lääkärilehti 21/2013). Tosin 0-2 v iässä puolet (10µg) professorin annoksesta riittää.

Suomen Osteoporoosiyhdistyksen mielestä parasta olisi, jos elimistön D-vitamiinipitoisuus mitat-taisiin ja D-vitamiinin tarve määriteltäisiin sen perusteella. Terveytemme kannalta olisi parasta, jos elimistömme D-vitamiinipitoisuus olisi 75-120 nmol/L kalsidiolina mitattuna osteoporoosin Käypä hoito-suosituksen mukaisesti.

Riittävä D-vitamiinin saanti on perusedellytys hyvälle luuston terveydelle ja lihasten toiminnalle. Lisäksi se saattaa olla apuna useiden sairauksien (diabetes, MS- tauti, reuma, monet kasvaimet) sekä tulevan syksyn ja talven infektiotautien torjunnassa.

Osteoporoosi eli luukato on luustoa haurastuttava ja luunmurtumille altistava yleissairaus, jota sairastaa Suomessa noin 400 000 henkilöä. Tupakointi on yksi riskitekijöistä, etenkin naisilla.

Erikoislääkäri Olli Simonen, Suomen Osteoporoosiyhdistyksen puheenjohtaja, puh. 044 3080306

Professori Ilari Paakkari, puh. 0400 234591

Suomen Osteoporoosiyhdistys on valtakunnallinen osteoporoosia sairastavien, osteoporoosista ja sen ehkäisystä kiinnostuneiden valtakunnallinen yhdistys.

Suomen ASH on vuonna 1989 tupakkapolitiikan kehittämiseen perustettu kansanterveysjärjestö ja yhteistyöverkosto. Toimintamme painottuu tupakkatuotteiden käytön loppumiseen ja aloittamisen ehkäisyyn, tavoitteenamme on Savuton Suomi 2040. Olemme mukana ehkäisevän päihdetyön verkostossa ja hallinnoimme Savuton Suomi 2040 -hanketta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki