Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Suomalaisten luottamus syöpähoitoihin korkealla

Syöpäjärjestöt

Suomalaisten luottamus syöpähoitoihin korkealla

Julkaistu: 12.07.2016 klo 10:30
Julkaisija: Syöpäjärjestöt

Syöpäjärjestöjen teettämän tutkimuksen mukaan lähes neljä viidestä (78 prosenttia) suomalaisesta luottaa saavansa parasta mahdollista hoitoa sairastuessaan syöpään.

Taloustutkimuksen kesäkuussa tekemän tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista luottaa sairastuessaan saavansa parasta mahdollista syöpähoitoa. Tutkimus toteutettiin Syöpäjärjestöjen tilauksesta kesäkuussa 2016. Kyselyyn vastasi yhteensä 1007 15–79-vuotiasta henkilöä.

Nuoret, alle 35-vuotiaat vastaajat ovat luottavaisempia kuin yli 50-vuotiaat. Nuorista 87 prosenttia luottaa hyvään hoitoon. Yli 50-vuotiaista jopa 20 prosenttia ei luota saavansa parasta mahdollista hoitoa, kun taas nuorissa vastaava prosentti on noin 9. Alle 30 000 euroa tienaavat taloudet suhtautuvat syöpähoitoihin keskimääräistä kriittisemmin, kun taas lapsiperheet luottavat useammin parhaaseen mahdolliseen hoitoon.

”On hienoa, että suurin osa suomalaisista luottaa erikoissairaanhoitoon, joka on erittäin korkeatasoista meillä Suomessa. Syövän hoito on usein pitkä prosessi, joka koostuu useista pienemmistä osasista. Tasalaatuisen ja valtakunnallisesti tasavertaisen hoidon eteen työskennellään jatkuvasti, ja tämän työn avuksi on tulossa Kansallinen syöpäkeskus, jonka tehtäväksi tulee myös hoito-ohjeiden koordinointi”, kertoo Syöpäjärjestöjen ylilääkäri Riikka Huovinen.

Syöpäjärjestöt järjesti SuomiAreenassa Onko hoitoon pääsyn nopeudella merkitystä syövänhoidossa? -keskustelun ti 12.7.2016. Keskusteluun osallistuivat Solitan kehitysjohtaja ja Sylva ry:n puheenjohtaja Lassi Kurkijärvi, Syöpäjärjestöjen ylilääkäri Riikka Huovinen, kansanedustaja Jaana Laitinen-Pesola sekä kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta.
Keskustelu on katsottavissa tallenteena Syöpäjärjestöjen Facebook-sivulla facebook.com/syopajarjesto

#SSY80   #syöpä

Satu Lipponen, viestintäjohtaja

satu.lipponen@cancer.fi

Syöpäjärjestöt on Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä, jolla on yli 120 000 jäsentä.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:

Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 alueellista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri ja sen osana Joukkotarkastusrekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevistä ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja joukkotarkastuksista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.

www.syöpäjärjestöt.fi
www.kaikkisyövästä.fi