Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Sote-linjaus herättää yksityisissä kuntoutuspalvelujen tuottajissa toiveikkuutta

Julkaistu: 25.03.2014 klo 08:08
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Aikaansaadun ratkaisun kauaskantoisin linjaus on palvelujen järjestäjän ja tuottajan erottaminen. Valmistelutyön jatko näyttää sen, johtaako linjaus kaivattuun perusteelliseen uudistukseen.

- Palvelujen järjestäjien ja tuottajien erottaminen nyt toteutetulla tavalla antaa näille viidelle kuntayhtymälle mahdollisuuden asemoida ja roolittaa kuntoutuspalvelut kaivatulla tavalla tiiviimmäksi osaksi palvelujärjestelmää. Kuntoutusjärjestelmämme osana kuntoutuslaitokset muodostavat maankattavan, mutta valitettavan puutteellisesti hyödynnetyn erityisosaamisen verkoston, korostaa Kuntoutuksen toimialayhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Mika Pekkonen.

Väestön ikääntyminen, työurien pidentäminen ja julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kasvun taittaminen ovat isoja ajankohtaisia kysymyksiä. Niistä on mahdollista selvitä julkisen ja yksityisen sektorin suunnitelmallisella yhteistyöllä.

- Lopulta keskeistä on se, miten palveluista järjestämisvastuussa olevat tahot tulevat käytännössä uutta tilannetta ja yksityisiä kuntoutuspalvelujen tuottajia yhteistyökumppaneina hyödyntämään. On myös toivottavaa, että jatkovalmistelu vie järjestelmää asiakaslähtöisempään, yksilöä voimaannuttavampaan ja avoimempaan suuntaan, painottaa elinkeinopoliittinen asiantuntija Jarno Talvitie.

Kuntoutuksen rooli palvelujärjestelmässä on syytä arvioida huolellisesti.

- Kuntoutuksessa yksityinen sektori on aidosti merkittävä palvelujen tuottaja. On tärkeää, että kuntoutuslaitoksilla olevaa kuntoutusosaamista ja mahdollisuuksia hyödynnetään täysimääräisesti. Esimerkiksi ikääntyneiden toimintakyvyn edistämiseen ja laitoshoidon purulle asetettuihin tavoitteisiin on löydettävissä myönteisiä ratkaisuja kuntoutuksen sekä yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyön keinoin, sanoo Pekkonen.

Hallituksen puheenjohtaja Mika Pekkonen, 020 751 6778
Elinkeinopoliittinen asiantuntija Jarno Talvitie, 050 5695 755

Vuonna 2011 perustetun Kuntoutuksen toimialayhdistyksen tavoitteena on toimialan toimintaedellytysten turvaaminen ja kuntoutuksen määrällinen ja laadullinen kehittäminen.