Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta ei ole varaa pitkittää

Suomen sairaanhoitajaliitto

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta ei ole varaa pitkittää

Julkaistu: 13.03.2014 klo 10:48
Julkaisija: Suomen sairaanhoitajaliitto

Sairaanhoitajaliitto otti kantaa lausunnolla olleeseen sote-uudistukseen. Erikoissairaanhoitoa ja perusterveydenhuoltoa tulee tarkastella uudistuksessa erikseen, uudistuksen toimeenpanossa on hyödynnettävä uudenlaista työnjakoa ja johtamista sekä turvattava terveystieteellisen tutkimuksen asema.

- Mielestämme ehdotus pirstaloittaa järjestelmää entisestään. Se on myös osoittautunut erittäin vaikeaksi toteuttaa. Tämän vuoksi katsomme, että erikoissairaanhoidon ja sosiaali- ja perusterveydenhuollon uudistamista tulisi tarkastella erillisenä, Sairaanhoitajaliiton puheenjohtaja Merja Merasto sanoo.

Sairaanhoitajaliitto pitää hyvänä asiantuntijakannanottoa siitä, että erikoissairaanhoidon järjestäminen tapahtuu viidellä erityisvastuueella. Liitto ei kannata lakiluonnoksessa esitettyä mahdollisuutta, että erikoissairaanhoidon järjestämisvastuu annetaan perustason alueille.

Sote-alueet tulisi toteuttaa kuntayhtymämallilla, jolloin jokainen kunta kuuluu johonkin sote-alueeseen ja osallistuu alueen toiminnan rahoitukseen väestöpohjan mukaan. Myös valtionosuudet tulee ohjata jatkossakin kunnille. Peruspalveluiden järjestäminen on voitava Suomessa toteuttaa erisuuruisilla sote-alueilla hyvin erilaisin tavoin. Julkisen sektorin lisäksi palveluiden tuottamiseen tulisi ottaa mukaan myös yksityinen ja kolmas sektori ja rahan tulisi seurata potilasta.

Uudella työnjaolla parempaa hoitoa

Uudistuksella tulee turvata kansalaisten yhdenvertaiset lähipalvelut kuntarajoista riippumatta. Kansallinen ja kansainvälinen näyttö on osoittanut, että sairaanhoitajien laajennetuilla tehtävänkuvilla voidaan parantaa lähipalveluiden saatavuutta ja hoidon laatua.

- Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen toimeenpanossa on hyödynnettävä uudenlaista työnjakoa ja johtamista. Seuraamme huolestuneena tämänhetkistä terveydenhuollon johtamiseen liittyvää uutisointia. Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä on pyritty toteuttamaan terveydenhuoltolain suosittamaa moniammatillista johtamista, joka on johtanut ylireagointiin lääkäreiden taholta.

Terveystieteen asema turvattava

Uudistuksessa on turvattava myös terveystieteellisen tutkimuksen asema terveydenhuollon kaikilla tasoilla. Erityisvastuualueiden asema terveystieteellisen tutkimuksen turvaajana yhteistyössä yliopistojen kanssa on merkittävä.

- Pidämme tärkeänä, että jokaisella erityisvastuualueella on terveystieteen yliopistotasoista koulutusta. On tärkeää, että tutkimus-, kehittämis- ja koulutustoiminta palvelee erikoissairaanhoidon lisäksi myös perusterveyden- ja sosiaalihuollon kehittämistä ja palveluiden vaikuttavuuden arviointia, Merasto sanoo.

Potilaan hoidon kokonaisuuden näkökulmasta sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta ei ole varaa pitkittää.

Sairaanhoitajaliiton lausunto sote-uudistuksesta

Merja Merasto
Suomen Sairaanhoitajaliitto ry
merja.merasto@sairaanhoitajaliitto.fi

Suomen sairaanhoitajaliitto ry on merkittävä terveydenhuollon vaikuttaja sairaanhoitajia koskevissa asioissa. Tehtävänämme on kehittää hoitotyötä, antaa ammatillista tukea je edistää sairaanhoitajien asemaa asiantuntijoina. Sairaanhoitajaliittoon kuuluu lähes 50 000 hoitotyön ammattilaista. Joukossamme on sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitajia (AMK).

Sairaanhoitajaliiton konserniin kuuluvat myös koulutus- ja kustannusyhtiö Fioca Oy ja Hoitotyön tutkimussäätiö Hotus.