Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Sairaaloissa hoidetaan vuosittain 50 000 ikääntyneen tapaturmaa: Huomio iäkkäiden ihmisten kaatumisten ehkäisyyn

Suomen Luustoliitto

Julkaistu: 24.02.2011 klo 07:57
Julkaisija: Suomen Luustoliitto

Sairaaloissa hoidetaan vuosittain 50 000 ikääntyneen tapaturmaa:

Huomio iäkkäiden ihmisten kaatumisten ehkäisyyn

Yli 65-vuotiaille suomalaisille tapahtuu vuosittain reilut 100 000 tapaturmaa, joista valtaosa sattuu kotona sisätiloissa tai kotipihassa. Sairaaloissa hoidetaan lähes 50 000 tämän ikäisten tapaturmaa ja kuolemaan johtaa noin 1 300 tapaturmaa vuosittain.

Ikääntyneiden tapaturmista 80 prosenttia on kaatumisia, liukastumisia tai putoamisia. Kaatumisvaara kasvaa iän myötä. Liukkaudesta johtuvia kaatumisia tapahtuu juuri tähän aikaan vuodesta, kun kadut ja tiet ovat erittäin liukkaita. Kaatumistapaturmille altistavat monet sisäiset ja ulkoiset seikat, kuten sairaudet, liikkumisvaikeudet, heikentynyt näkö, lääkkeet, liukkaat lattiat, huono valaistus, epäsopivat jalkineet tai liukas katu tai piha.

Osteoporoosia sairastavilla henkilöillä luu on haurastunut ja siksi kaatuminen aiheuttaa useammin luunmurtuman kuin terveillä. Murtumien seurauksena varsinkin iäkkäiden henkilöiden omatoimisuus vähenee. Ennen murtumaa omatoimisesti kotona asuneista lonkkamurtumapotilaista kolmasosa päätyy murtuman seurauksena laitoshoitoon tai jää muuten pysyvän avun varaan. Lonkkamurtumapotilaista 26 % - 33 % kuolee murtuman jälkeisen vuoden aikana.

Kaatumisen ehkäisy kannattaa

Iäkkäiden henkilöiden kaatumisia ja kaatumisvammoja voidaan ehkäistä monin tavoin. Ehkäisy on kannattavaa sekä yksilön että kansantalouden kannalta. Itsenäinen ja aktiivinen liikkuminen kotona ja ympäristössä ilman kaatumisen pelkoa on hyvää elämän laatua.

Kaatumisten ehkäisy alkaa vaaratekijöiden tunnistamisesta. Selvittämällä henkilön kaatumiselle altistavat tekijät voidaan puuttua vaaratekijöihin tai poistaa ne. Lisäksi kohdennetut ja yksilölliset liikuntaharjoitusohjelmat, jotka lisäävät ja ylläpitävät iäkkään liikkumiskykyä, ovat tehokkaita toimenpiteitä kaatumistapaturmien ehkäisyssä

Liikkumiskyvyn ylläpito ja liikuntaharjoitukset ovat tehokkaita keinoja välttää kaatumistapaturmia. Vaikuttamalla useaan vaaratekijään voidaan ikäihmisten kaatumisia vähentää huomattavasti. Iäkkäiden henkilöiden ja heidän kanssaan työskentelevien on tärkeää olla tietoisia kaatumisten vaaratekijöistä ja ehkäisykeinoista.

Nyt liukkaiden kelien aikana Suomen Osteoporoosiliitto muistuttaa ikääntyneiden ihmisten jalkineiden liukuesteiden käytöstä ja kenkien nastoituksesta sekä painottaa teiden hiekoituksen tärkeyttä.

Suomen Osteoporoosiliiton varapuheenjohtaja Maire Kolimaa, maire.kolimaa@stm.fi tai 050 5245256

Suomen Osteoporoosiliitto on valtakunnallinen kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, jonka tarkoituksena on osteoporoosin ja osteoporoottisten luunmurtumien ehkäiseminen, luuston terveyden ja terveellisten elintapojen sekä osteoporoosia sairastavien tutkimuksen, hoidon ja kuntoutuksen edistäminen. Suomen Osteoporoosiliitto on perustettu 24.4.2004.