Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Sähköinen resepti käyttöön Terveystalossa

Sähköinen resepti käyttöön Terveystalossa

Julkaistu: 29.10.2013 klo 15:42
Julkaisija: Terveystalo

Terveystalo täydentää sähköisen asioinnin palvelujaan ottamalla käyttöön sähköisen reseptin ensimmäisenä valtakunnallisena yksityisenä terveyspalveluyrityksenä.

Lääkereseptinsä voi saada sähköisenä nyt myös Terveystalosta. Kaikki Terveystalon 150 toimipaikkaa eri puolilla Suomea ovat ottaneet käyttöön sähköisen reseptin 23.10.2013 alkaen.

Sähköinen resepti on kattavasti käytössä vasta julkisessa terveydenhuollossa. Terveystalo on ensimmäinen valtakunnallinen sähköisen reseptin tarjoava yksityinen terveyspalveluyritys. Yksityisten toimijoiden tulee liittyä sähköisen reseptin piiriin 1.4.2014 mennessä.

- Yksityisten terveyspalveluyritysten myötä sähköisen reseptin käyttäjiksi tulee uusi merkittävä kohderyhmä, työterveyden henkilöasiakkaat. Meiltä on kovasti kyselty sähköistä reseptiä. Olemmekin saaneet asiakkailtamme ilahtunutta palautetta, kun tarjoamme sen jo nyt, ennen kuin se viimeistään huhtikuussa on pakollista, kertoo Terveystalon johtava ylilääkäri Juha Tuominen.

Sähköinen resepti on sekä asiakkaan että häntä hoitavan lääkärin etu. Yksityisessä ja julkisessa terveydenhuollossa määrätyt lääkkeet ovat jatkossa entistä läpinäkyvämmin hoitavan lääkärin tiedossa.

- Sähköinen resepti vahvistaa potilasturvallisuutta ja hoidon kokonaisvaltaisuutta, koska se tarjoaa lääkärille kattavan kuvan asiakkaan lääkityshistoriasta, Juha Tuominen sanoo.

- Terveyspalveluja kehitetään potilaan hyväksi. Parhaiten onnistumme julkisen ja yksityisen terveydenhuollon yhteistyöllä. Sähköinen resepti mahdollistaa kokonaislääkityksen hallintaa ja potilasturvallisuutta, sanoo projektipäällikkö Riitta Konttinen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

Sähköinen resepti

• Lääkärin kirjoittama sähköinen resepti tallentuu Reseptikeskukseen ja lääke on lunastettavissa mistä tahansa apteekista.
  • Sähköisiä reseptejä voivat potilaan luvalla katsoa häntä hoitavat lääkärit ja hoitajat. Katselut tallentuvat potilaan tietoihin, ja potilas voi ne itse tarkistaa.
  • Potilas voi halutessaan kieltäytyä sähköisestä reseptistä, jolloin lääkemääräys kirjoitetaan perinteisenä paperireseptinä.
  • Sähköisiä reseptejä on kirjoitettu Suomessa yhteensä jo noin 17 miljoonaa yli 2,6 miljoonalle eri henkilölle.
  • Yksityiset terveyspalveluyritykset siirtyvät sähköisen reseptin käyttäjiksi 1.4.2014 mennessä.

Sähköinen resepti muodostaa yhdessä Reseptikeskuksen ja Omakannan kanssa Kanta-palvelun, joka on Kelan ylläpitämä Kansallinen Terveysarkisto. Lisätietoja osoitteesta www.kanta.fi

Lisätiedot:

Juha Tuominen, johtava ylilääkäri, Terveystalo, puh. 040 528 4160, juha.tuominen@terveystalo.com

Anni Romu, viestintäpäällikkö, Terveystalo, puh. 050 571 1887, anni.romu@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon verojalanjälki vuonna 2012 oli yhteensä 71,9 miljoonaa euroa ja viime vuonna Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com