Etusivu » Tiedotteet » Terveys » PHSOTEY tiedottaa: Lahdessa syntyneen ja vaikuttaneen Liisa Ruusuvaaran pronssiveistokselle uusi koti Päijät-Hämeen keskussairaalasta

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Julkaistu: 17.03.2016 klo 16:09
Julkaisija: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Taidesäätiö Merita lahjoittaa Päijät-Hämeen keskussairaalalle Liisa Ruusuvaaran pronssiveistoksen 'Suunnattu kasvu'.  Media on lämpimästi tervetullut lahjoitustilaisuuteen huomenna perjantaina 18.3. klo 10 keskussairaalan kokoustila Raimoon (sisäänkäynti päiväkirurgian ovesta).

Lahjoittajan edustajina tilaisuuteen saapuvat Taidesäätiö Meritan asiamies Teijamari Jyrkkiö ja Nordean aluejohtaja Antti Hyvärinen. Yhtymän ja keskussairaalan puolelta lahjoitusta vastaanottamassa ovat kuntayhtymän johtaja Timo Louna, hallintoylilääkäri Maria Virkki, projektipäällikkö Arja Heikinheimo ja johdon assistentti Irina Haajanen.

Futuristinen, iso teos

Vuodelta 1972 oleva teos on tyyliltään hiukan futuristinen. Siinä on samanlaista liikkeen tuntua kuin italialaisen Umberto Boccionen veistoksissa.

Teos on suuri ja jykevä, sen mitat ovat 235x178x79 cm. Parhaiten se on edukseen silloin, kun ympärillä on paljon tilaa. Veistokselle on eduksi, jos tila on myös melko korkea. Siksi sairaalan aula- ja yleisötilat ovat teokselle hyvä sijoituspaikka. Veistos onkin päätetty sijoittaa keskussairaalan päiväkirurgian aulaan.

Liisa Ruusuvaaran (1937-1975) tuotanto on melko suppea. Lahden kaupunginsairaalan edustalla sijainnut Kukkatervehdys on taiteilijan tunnetuin julkinen teos.

Taiteilija on syntynyt Lahdessa ja toiminut aikoinaan opettajana Lahden Taideinstituutissa ja Muotoiluinstituutissa.

Taidesäätiö Meritan teoksia on ollut sijoitettuna Nordea-pankin konttoreihin eri puolilla Suomea. Myös tämä teos on aiemmin sijainnut isossa pankkisalissa. Pankin toimitilojen vähenemisen vuoksi säätiöllä ei ole veistokselle enää sijoituspaikkaa.

Päijät-Hämeen suurin sosiaali- ja terveysalan palveluntuottaja ja työnantaja. Intohimona hyvinvointi. Potilaan ja asiakkaan etu edellä www.phsotey.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki