Etusivu » Tiedotteet » Terveys » PHSOTEY tiedottaa: AKUUTTI24 haluaa turvata riittävän tiedon siirtymisen ikäihmisten tullessa päivystykseen

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Julkaistu: 02.06.2015 klo 11:32
Julkaisija: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Käyttöön yksinkertainen hoitotyön lähete

Kesäkuun alusta alkaen otetaan Päijät-Hämeen kotihoidon ja tehostetun asumispalveluiden yksiköissä käyttöön yksinkertainen ja helposti täytettävä lähete, joka täytetään ennen kuin potilas lähetetään Akuutti24:ään. Kotoa päivystykseen -lähetteellä pyritään varmistamaan, että Akuutti24 henkilöstö tietää potilaan voinnista ja kotitilanteesta oleelliset tiedot.

Nykyisin ongelmana tiedon siirtyminen
potilastietojärjestelmien välillä

Päijät-Hämeen Akuuttigeriatrian kehittämishankkeessa tehdyn selvityksen mukaan vain puolella ikäihmisistä on tähän asti ollut riittävät tulotiedot laadukkaan hoidon aloittamiseksi.

- Alueen erilaiset tietojärjestelmät sekä muun muassa terveydenhuollon ja sosiaalihuollon rajapinnat vaikeuttavat potilastietojen saantia. Toisaalta arjessa hoitotyötä tekevillä ammattilaisilla on paras tieto potilaan toimintakyvystä, joka nyt tulee mainituksi lähetteessä, projektipäällikkö Marko Hiekkanen luettelee lähetteen etuja.

Lähete on alueellisen äkillisesti toimintakykynsä menettäneen vanhuksen hoitoketjutyöryhmän suunnittelema.

Lähete sopii myös omaisten käyttöön

Lähete löytyy yhtymän verkkosivuilta ja sitä suositellaan myös omaisten käyttöön.

- Lähete toteutettiin paperisena, jotta se olisi tietojärjestelmistä ja ammattialasta riippumaton sekä voitaisiin täyttää matalalla kynnyksellä kaikenlaisissa työtehtävissä.

- Myös omaiset voivat käyttää lähetettä tuodessaan omia läheisiään Akuutti24:ään hoitoon.

Lähetteen mukaan liitetään aina myös ajantasainen lääkelista.

Hoitotyön lähetteen käyttöönoton toteutumista seurataan Akuutti24:ssä tehtävällä seurannalla loka-marraskuussa. Tavoitteena on, että vuoden loppuun mennessä kaikilla Päijät-Hämeen yksiköistä Akuutti24:ään lähetetyillä potilailla on alueellinen lähete täytettynä.

Suora linkki lähetteeseen

Marko Hiekkanen, projektipäällikkö, Akuuttigeriatrian projekti, 044 440 6654

Päijät-Hämeen suurin sosiaali- ja terveysalan palveluntuottaja ja työnantaja. Intohimona hyvinvointi. Potilaan ja asiakkaan etu edellä www.phsotey.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon