Etusivu » Tiedotteet » Terveys » PHSOTEY tiedottaa: Aavan alueella ikäihmisiä oikeisiin palveluihin ohjaa nyt Palveluohjaus Pauli

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Julkaistu: 22.04.2015 klo 15:39
Julkaisija: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Peruspalvelukeskus Aavan alueella aloitti vuoden vaihteessa uusi Palveluohjausyksikkö Pauli. Se tarjoaa ohjausta ja neuvontaa ikäihmisille ja heidän läheisilleen.

Palveluohjauksen keskeinen tehtävä on yksilöllinen ohjaus, palvelutarpeen arviointi ja tarvittaessa palvelujen suunnittelu yhdessä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa.

Palveluohjaus toimii monen ikäihmisten palveluja tarjoavan toimijan rajapinnalla. Nyt kevään aikana haetaan yhteisiä toimintamalleja.

Uutena toimintamallina on kotihoidon ja palveluasumisen arviointijakso

Aikaisemmin kotihoidon käynnit aloitettiin useimmiten suoraan säännöllisinä kotihoidon käynteinä. Nyt kotihoidon uusilla asiakkailla on ensin arviointijakso 2-3 viikon ajan.  Jakson aikana arvioidaan asiakkaan toimintakykyä ja avun tarvetta kotona. Palveluohjaajan tehtävänä on yhdessä kotihoidon työntekijän kanssa seurata asiakkaan kotona asumista säännöllisesti ja arvioida, onko asiakkaalla oikeat palvelut.

Myös palveluasumiseen pääsemiseksi voidaan asiakkaalle asettaa toimintakyvyn arviointijakso vuorohoitoyksikköön.  Arviointijaksolle asetetaan tavoitteet ja jakson aikana seurataan asiakkaan toimintakykyä päivittäisissä toimissa.

Arviointijakson lopussa useiden eri alojen ammattilaiset punnitsevat yhdessä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa tilannetta. Jos asiakas pärjää kotona, mietitään asiakkaan kotona tarvitsemat palvelut. Jos taas todetaan, että asiakas ei voi kotiutua, tehdään hakemus palveluasumiseen.

Palveluohjaus Paulin toimisto sijaitsee Nastolassa Laturintiellä. Toimisto palvelee ilman ajanvarausta arkisin klo 9 – 15. Palveluohjauksen numeroon 03-819 3199 vastataan arkisin klo 8 – 16. Palveluohjauksessa on takaisinsoittojärjestelmä ja asiakkaalle soitetaan takaisin saman päivän aikana. Palveluohjaajat toimivat Aavan kuntien alueella ja tekevät asiakkaiden luokse myös kotikäyntejä.

Palveluohjaus Paulista saa tietoa:

• Peruspalvelukeskus Aavan ja muiden toimijoiden tuottamista kotona asumista tukevista palveluista
  • Omaishoidosta
  • Vuorohoidosta
  • Asumispalveluista
  • Yleistietoa sosiaalietuuksista

Lisätiedot:
palvelukoordinaattori Arja Immonen p. 044 440 6602

Päijät-Hämeen suurin sosiaali- ja terveysalan palveluntuottaja ja työnantaja. Intohimona hyvinvointi. Potilaan ja asiakkaan etu edellä www.phsotey.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki