Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Mahtimaksa saapuu Kuopioon

Mahtimaksa saapuu Kuopioon

Julkaistu: 27.04.2015 klo 11:25
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Maksa on elimistön kaltoin kohdeltu puurtaja. Ylipaino ja alkoholi vahingoittavat maksaa. Lääkkeet, luontaistuotteet tai sienet voivat olla vaaraksi. Maksasta voi pitää huolta välttämällä ylipainoa ja alkoholia, liikkumalla ja annostelemalla lääkkeet oikein.

Munuais- ja maksaliitto viettää Maksaviikkoa 4.5. alkaen. Yleisöluentoja järjestään 9 paikkakunnalla.

Liitto järjestää Pohjois-Savon munuais- ja maksayhdistyksen kanssa ennaltaehkäisytapahtuman Kuopiossa tiistaina 5.5. klo 11–18. Paikkana on Kuopion kaupungintalo, Tulliportinkatu 31. Tilaisuudessa ovat mukana myös EHYT, Puijon Diabetesyhdistys, Kuopion kaupunki ja Savonia-ammattikorkeakoulu.

Ennaltaehkäisytapahtumassa ohjelmassa on terveysarvojen mittausta, vinkkejä hyvinvointiin ja liikuntaan sekä luentoja ja tietoiskuja. Gastroenterologi Markku Heikkinen luennoi maksasairauksien ennaltaehkäisystä, erikoislääkäri Esko Kumpusalo muistuttaa kipulääkkeiden riskeistä ja tartuntataudeista vastaava lääkäri Raija Savolainen kertoo virushepatiittien ehkäisystä. Kirjailija ja toimittaja Antti Heikkinen kertoo Juice Leskisen risaisesta elämästä.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Tapahtumaa tukee lääkeyritys AbbVie Oy ja RAY.

Mahtimaksa korjaa, varastoi ja puhdistaa

Maksa on kehon monitoimikone. Sillä on yli 500 tehtävää. Mahtimaksa paiskii hommia urakalla, mutta mikään mahti maailmassa ei jaksa ikuisesti. Maksan uupumuksen merkit huomaa usein vasta, kun se on jo vaurioitunut. Ole kunnon työnantaja. Huolehdi maksan hyvinvoinnista ennen kuin on myöhäistä. Helpota maksan urakkaa terveillä elintavoilla: vältä ylipainoa, vähennä alkoholia, liiku ja annostele lääkkeet oikein.

– Jaksaa, jaksaa, painaa, painaa, kannustaa Mahtimaksa Munuais- ja maksaliiton uudessa kampanjassa www.mahtimaksa.fi. Lisätietoja ja kuvia myös sivulla www.maksa.fi/mahtimaksa.

Maksasairautta sairastavia on Suomessa noin 100 000. Maksasairauksien ennaltaehkäisy on tärkeää. Virusmaksasairauksia lukuun ottamatta varsinaisia parantavia hoitoja on vähän, mutta kun maksasairauden syy on tiedossa, voi välttää maksaa kuormittavia tekijöitä. Kaikki maksasairaudet eivät johdu elintavoista. Maksasairaus voi johtua myös autoimmuunisairaudesta tai olla perinnöllinen. Joskus sairauden syy jää tuntemattomaksi.

Maksa hajottaa alkoholia, lääkkeitä ja muita vahingollisia kemiallisia aineita sekä elimistön itsensä tuottamia myrkkyjä. Se varastoi ja jakelee ravintoaineita, vitamiineja, sokeria ja rasvaa. Maksa tuottaa proteiineja ja edistää vammojen paranemista. Se erittää sappea ruuansulatuksen tarpeisiin.

Näin pidät huolta maksastasi:
- Vältä ylipainoa, liiku säännöllisesti.
- Vähennä tai lopeta alkoholinkäyttö.
- Varo virushepatiittia.
- Annostele lääkkeet oikein.
- Vältä varsinkin ulkomailta tuotuja luontaistuotteita ilman tuoteselostetta.
- Poimi vain sieniä, jotka tunnistat varmasti syötäväksi.

www.mahtimaksa.fi
www.maksa.fi
www.facebook.com/munuaisjamaksaliitto
www.twitter.com/MunuainenMaksa

#mahtimaksa

Lisätietoja ennaltaehkäisytapahtuma:
Maria Ruuskanen
Järjestösuunnittelija, Munuais- ja maksaliitto
maria.ruuskanen@musili.fi

Mahtimaksakampanja:
Petri Inomaa
Viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto
petri.inomaa@musili.fi

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.