Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Kyselytutkimus: Kansalaisten mielestä sote-uudistus on askel taaksepäin

Kalevi Sorsa -säätiö

Kyselytutkimus: Kansalaisten mielestä sote-uudistus on askel taaksepäin

Julkaistu: 11.10.2016 klo 09:19
Julkaisija: Kalevi Sorsa -säätiö

Ajatuspaja Kalevi Sorsa -säätiön

TIEDOTE 11.10.2016 – julkaisuvapaa heti

Kyselytutkimus:
Kansalaisten mielestä sote-uudistus on askel taaksepäin

Sote-uudistuksella ei ole Juha Sipilän hallituksen ajamassa muodossa kansalaisten tukea. Tämä käy ilmi aineistosta, jonka TNS Gallup Oy keräsi touko‐kesäkuussa Kalevi Sorsa -säätiön toimeksiannosta. Tutkimuksessa haastateltiin 1 000 suomalaista ajankohtana, jolloin hallituksen esityksen yksityiskohdat eivät olleet tiedossa, mutta sote-linjaukset oli julkaistu.

Uudistus koettelee ihmisten käsityksiä oikeudenmukaisuudesta, ja se nähdään uhkana demokratialle sekä heikennyksenä alan työntekijöille. Sen sijaan henkilökohtaista vapautta valita palveluntarjoaja arvostetaan laajalti.

Sote voidaan pelastaa vain suunnanmuutoksella ja uudella valmistelulla, Säätiön projektitutkija Markku Valtanen arvioi tutkimusraportissaan, joka julkaistaan tänään ajatuspajan Impulsseja-sarjassa. ”Esitys on joko sellainen, jota kansalaiset eivät halua, tai sitten hallitus on epäonnistunut sen perustelemisessa.”

Palvelunkäyttäjien tasavertaisuuden paranemiseen luottaa vain joka neljäs, kun 43 prosenttia vastanneista uskoo tilanteen heikkenevän. Vain viidesosa odottaa uudistuksen kohentavan demokratiaa, siinä missä 40 prosenttia katsoo vaikuttamismahdollisuuksien heikkenevän.

Huomattavasti useampi uskoo sote-alan työntekijöiden aseman heikkenevän (37 %) eikä paranevan (15 %). Sen sijaan selvä enemmistö (60 %) arvelee hyötyvänsä valinnanvapauden lisääntymisestä vähintään jonkin verran.

Erot eri puolueiden kannattajien välillä ovat suuria. Vain kokoomuksen äänestäjissä on enemmän niitä, jotka uskovat palveluiden paranevan eikä heikkenevän. Perussuomalaisten luottamus uudistukseen on paikoin oppositiopuolueitakin kehnompaa.

Julkaisu on ladattavissa Kalevi Sorsa -säätiön verkkosivuilta http://sorsafoundation.fi/fi/markku-valtanen-onnistuuko-sote/

Lisätietoja: Markku Valtanen, projektitutkija, puh. 050 547 4316, markku.valtanen@sorsafoundation.fi
Mikko Majander, toiminnanjohtaja, Kalevi Sorsa -säätiö, puh. 040 530 5489

Kalevi Sorsa -säätiö on sosiaalidemokraattinen

ajatushautomo, joka ylläpitää yhteiskunnallista,

tasa-arvoa ja demokratiaa edistävää keskustelua.

www.sorsafoundation.fi