Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Korkea verenpaine vahingoittaa munuaisia

Korkea verenpaine vahingoittaa munuaisia

Julkaistu: 20.03.2015 klo 07:40
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Kohonnut verenpaine vahingoittaa munuaisia. Taustalla ovat usein elintavat, mutta myös munuaissairaus altistaa verenpaineen nousulle. Munuainen on elimistön supersankari. Se kestää paljon, mutta tarvitsee myös suojelua.

Kymmenesosalla väestöstä on merkkejä munuaissairaudesta, joka viidellä prosentilla johtaa munuaisten vajaatoimintaan. Munuaisia vahingoittavat muun muassa korkea verenpaine ja diabetes. Verenpaineen kohoamisen taustalla ovat usein elintavat.

Munuais- ja maksaliiton kampanjassa supersankarimunuainen hoitaa hommansa yleensä mukisematta. Se kestää paljon, toisen munuaisensa voi jopa luovuttaa läheiselleen, mutta joskus sekin tarvitsee apua, kuten kaikki supersankarit. Suojele sitä ja voita vastustajat.

Supersankarimunuaisella on 6 vastustajaa: ylipaino, korkea verenpaine, suola, tupakka ja alkoholi, diabetes, perinnölliset munuaissairaudet.

– Munuaisterveyttä kaikille, Supersankari huudahtaa netissä www.supersankarimunuainen.fi, videoilla ja somessa https://www.facebook.com/media/set/?set=a.826345794107388.1073741838.111022618973046&type=1.

Huonot elintavat nostavat verenpainetta

Aikuisikäisistä suomalaista noin kahdella miljoonalla on kohonnut verenpaine. Vain joka viidennen verenpaine on ihanteellisella tasolla eli alle 120/80. Korkean verenpaineen voi havaita vain mittaamalla, sillä se ei aina aiheuta oireita.

– Hoitamaton korkea verenpaine on selkeä riski munuaisille. Jos verenpaine on toistuvasti yli 140/90, on sen aiheuttaja selvitettävä ja tarvittaessa aloitettava lääkehoito, osastonylilääkäri Mervi Haapala HUS:sta kertoo.

Munuaissairaudet altistavat verenpaineen nousulle, ja toisaalta kohonnut verenpaine vaurioittaa munuaisia. Yleisimmin korkean verenpaineen taustalla ovat huonot elintavat. Verenpainetta kohottavat vyötärölihavuus, liiallinen suolan käyttö, runsas alkoholi, tupakointi ja vähäinen liikunta.

Liikunta ja terveellinen ruokavalio laskevat kohonnutta verenpainetta ilman lääkehoitoakin.

Liikuntaa on hyvä harrastaa säännöllisesti, vähintään puoli tuntia kerrallaan useampana päivänä viikossa. Runsaskuituinen ja vähäsuolainen ruoka sekä kovien rasvojen välttäminen laskevat kohonnutta verenpainetta. Kasvikset, hedelmät ja marjat auttavat myös painonhallinnassa. Tupakoinnin lopettaminen ja alkoholin käytön vähentäminen on tärkeää aina ja varsinkin, jos verenpaine on jo koholla.

Jos suvussa on todettu munuaissairauksia, verenpaine kannattaa tarkistuttaa säännöllisesti, sillä se voi olla koholla pitkään tietämättä. Lievästikin kohonnut verenpaine nopeuttaa munuaissairauksien etenemistä.

– Varhain aloitetulla hoidolla voidaan hidastaa tai estää munuaissairauden etenemistä. Koholla oleva verenpaine on tärkeä havaita ajoissa esimerkiksi polykystisessä munuaistaudissa eli rakkulamunuaistaudissa. Se on yleinen perinnöllinen sairaus, joka voi johtaa dialyysihoitoon, jatkaa Haapala.

Oman elimistönsä supersankari

Munuaisilla on monia elintärkeitä tehtäviä. Ne poistavat kehosta nestettä ja kuona-aineita sekä säätelevät verenpainetta. Munuaiset ohjaavat punasolujen muodostumista ja tuottavat D-vitamiinia.

Supersankari kestää paljon. Toisen munuaisensa voi jopa luovuttaa läheiselleen. Supersankarikaan ei pärjää yksin. Kohonnut verenpaine ja diabetes vaurioittavat munuaisia. Auta munuaisiasi säilyttämään supervoimansa terveillä elintavoilla: Liiku, vähennä suolaa, älä tupakoi – ehkäise ylipainoa, kohonnutta verenpainetta ja diabetesta.

www.supersankarimunuainen.fi

www.munuainen.fi/supersankarimunuainen

www.facebook.com/munuaisjamaksaliitto

www.twitter.com/MunuainenMaksa

Mervi Haapala
Osastonylilääkäri, HUS

Sari Högström
Toiminnanjohtaja, Munuais- ja maksaliitto
sari.hogstrom@musili.fi

Kampanja:
Petri Inomaa
Viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto
petri.inomaa@musili.fi

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.