Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Kliiniset tutkimukset osoittavat: Lehtivihreän tylakoidit ovat tehokas apu painonhallintaan

Polar Pharma

Julkaistu: 18.02.2015 klo 12:00
Julkaisija: Polar Pharma

Lundin yliopistossa tehdyssä väitöskirjatutkimuksessa runsaasti lehtivihreän tylakoideja sisältävä pinaattiuute havaittiin tehokkaaksi avuksi painonhallinnassa. Samaan lopputulokseen päädyttiin myös amerikkalaisen Pennington Biomedical Research Centerin tutkimuksessa.Tutkittu pinaattiuute on patentoitu tuote, jota markkinoidaan Suomessa nimellä Appethyll Eatless.

Lundin yliopistossa tehtyyn ja hyväksyttyyn väitöskirjatutkimukseen osallistui 38 ylipainoista naista. Pinaattiuutetta saaneen ryhmän paino putosi kolmessa kuukaudessa selvästi lumeryhmää enemmän.

Amerikkalaisen Pennington Research Centerin tuoreeseen tutkimukseen osallistui 60 selvästi ylipainoista henkilöä. Heistä puolet sai 5 milligrammaa valmistetta päivässä. Tutkijat havaitsivat valmistetta saaneen ja lumeryhmän välillä merkittävän eron suolaisen ja roskaruoan ruoan himoitsemisessa sekä näläntunteen hallinnassa.

Tutkimusten mukaanpinaatin sisältämät tylakoidit vahvistavat kehon kylläisyyshormonien tuotantoa ja poistavat lohtusyömisen ja sokerihumalan tarvetta. Ne myös hidastavat ruoansulatusprosessia ja viivästyttävät näläntunteen syntymistä.

Tylakoidit sitoutuvat ruoansulatuskanavassa rasvan ympärille. Rasvan ja glukoosin imeytymisen hidastaminen aiheuttaa kylläisyyden tunteen lisääntymistä. Kun nälän tunnetta ei ole, syömisen kontrolloiminen on helpompaa. Järkevät ja terveellisemmät valinnat ruokakaupassa edesauttavat painon putoamista ja hallintaa.

• Aamiaisen yhteydessä nautitut pinaattiuutteen tylakoidit vähentävät mielihaluja ja pitävät näläntunteen poissa pidempään. Tutkimus osoittaa, että tylakoideista on apua ihmisille, jotka kamppailevat painonsa kanssa sekä erityisesti niille, jotka himoitsevat epäterveellistä ruokaa, Lundin yliopiston lääketieteen ja fysiologisen kemian professori Charlotte Erlanson-Albertsson kertoo Lundin yliopiston tiedotteessa.

Lundin ja Penningtonin tutkimukset mukaan lukien Appethyll Eatless-valmisteesta on tehty kahdeksan kliinistä tutkimusta, joista neljä on julkaistu lääketieteen alan julkaisuissa ja neljä odottaa vielä julkaisemisesta.

Polar Pharman markkinoimaa Appethyll Eatless-tuotetta on saatavilla kaikista hyvin varustelluista terveyskaupoista, apteekeista, tavarataloista ja terveystuotteiden verkkokaupoista.

Polar Pharma Oy on ravintolisiin ja urheiluravinteisiin erikoistunut markkinointiyritys. Tunnetuimmat tuotemerkkimme ovat Hart-Sport ja Gutzy kotimaiset urheiluravinteet sekä Freestream Fruitflow, EATLESS Appethyl ja Tonalin ravintolisät.