Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Kilpirauhasen vajaatoimintaan sairastunut tarvitsee hyvät ensitiedot sairaudestaan

Suomen Kilpirauhasliitto ry

Julkaistu: 27.10.2015 klo 09:00
Julkaisija: Suomen Kilpirauhasliitto ry

Suomen Kilpirauhasliiton neuvontapuhelimessa ja vertaisryhmissä kilpirauhasen vajaatoimintadiagnoosin äskettäin saaneet kysyvät säännöllisesti sairauteensa liittyviä perusasioita, kuinka lääke otetaan, miten hoidon ja kontrollien kanssa edetään, miten nopeasti lääkehoito tehoaa ja miten laboratoriokokeisiin valmistaudutaan – paastoten vai ei. Liiton tänään julkaisema ensitieto-ohjeistus vastaa näihin kysymyksiin.

Hyvä ja asiallinen ensitieto edistää hoidon onnistumista ja tukee sairastuneen hoitomyönteisyyttä.  Selkeäkielinen ensitieto auttaa sisäistämään sairastumiseen ja hoitoon liittyvät perusasiat ensihämmennyksestä huolimatta.

Nimensä mukaisesti ohjeistus tarjoaa aivan alkuvaiheen tietoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja sen hoidosta. Ohjeistus toivotaan otettavan laajasti käyttöön perusterveydenhuollossa, jossa vajaatoiminnan toteaminen pääosin tapahtuu.  Ensitieto-ohjeistus on julkaistu verkkoversiona osoitteessa www.kilpirauhasliitto.fi, josta lääkäri tai hoitaja voi tulostaa sen uudelle vajaatoimintapotilaalle jo terveysasemalla. Ohjeistusta suositellaan jaettavaksi myös apteekeissa asiakkaan tullessa ensimmäistä kertaa hakemaan kilpirauhaslääkkeensä.

Asta Tirronen, toiminnanjohtaja asta.tirronen@kilpirauhasliitto.fi, p. 050 3300 080, Suomen Kilpirauhasliitto ry

Suomen Kilpirauhasliitto ry toimii valtakunnallisena kansanterveys-, potilas- ja edunvalvontajärjestönä, joka edistää kilpirauhassairauksien tunnettavuutta, hoitoa ja tutkimusta sekä kilpirauhassairaiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.

Liitto julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää KILPI-lehteä ja eri kilpirauhassairauksiin liittyviä sairausesitteitä, järjestää kuntoutumiskursseja ja koordinoi valtakunnallisesti vertaistuki- ja vapaaehtoistoimintaa. Liitto tekee yhteistyötä muiden potilas- ja kansanterveysjärjestöjen kanssa osallistuen useisiin sosiaali- ja terveysalan verkostoihin.  Liitolla on koulutettuja kokemustoimijoita, joita voi tilata luennoimaan tai keskustelemaan kilpirauhassairauksista.

Liittoon kuuluu 15 alueellista kilpirauhasyhdistystä, jotka järjestävät toiminta-alueellaan asiantuntijaluentoja ja vertaisryhmätoimintaa sekä osallistuvat erilaisiin tapahtumiin. Liitossa ja sen jäsenjärjestöissä on 10 600 jäsentä.