Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Kajaanin hammashuollon jonot purettu tehokkaalla yhteistyöllä

Coronaria

Kajaanin hammashuollon jonot purettu tehokkaalla yhteistyöllä

Julkaistu: 02.04.2014 klo 13:15
Julkaisija: Coronaria

Coronaria Hammaslääkärit Oy on tiiviissä yhteistyössä auttanut Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymää (Kainuun sote) purkamaan hammashuollon pitkiä jonoja. Kajaanissa hammashuoltoon jonottavien määrä oli noussut toukokuuhun 2013 mennessä liki 2700 potilaaseen. Nyt yli 6kk jonossa ei ole enää yhtään potilasta.

Kainuun sote kilpailutti hammaslääkäripalveluiden hankinnan kaudelle 2013 - 2015. Coronaria valittiin tuolloin yhdeksi kumppaniksi purkamaan hammashuollon jonoja. Toiminta käynnistyi Kajaanissa huhtikuun 2013 alussa kahden hammaslääkäri-hammashoitaja -työparin voimin. Toimintaa tehostettiin vielä marraskuussa, kun töihin tuli kaksi työparia lisää sekä tammikuussa 2014 suuhygienisti. Coronarian henkilökunta työskentelee Kajaanin Teppanan hammashoitolassa yhdessä Kainuun oman hoitohenkilökunnan kanssa.

Potilaiden kutsuminen hoitoon

Kainuussa Coronarian hammaspalvelut on toteutettu takuutoimituksella ja työt on tehty viikonloppuisin. Hoitotiimiin kuuluneiden hammaslääkärin ja hammashoitajan yhteistyömalli on ollut erittäin tuloksekasta. Vuosi sitten aloitettu toiminta käynnistyi siten, että yli 6kk jonossa olleille 1700 potilaalle aloitettiin ajanvaraus Kainuun kuntayhtymän henkilökunnan toimesta. Hammaslääkärit suunnittelevat kokonaishoidot sekä antavat jatkoajat ensikäynnin yhteydessä, joten potilas saadaan hoidettua ja jonosta pois ripeästi.

Tällä hetkellä potilaita jonossa on noin 500, joista yli 6kk hoitoa odottaneita ei ole yhtään. Yhdessä viikonlopussa Coronarian hoitotiimit ovat pystyneet hoitamaan jopa 70-100 hammaspotilasta.

Teppanassa työskentelevä hammaslääkäri Maija Hirsilä kiittelee Coronarian toimintamallia ja on todennut potilaidenkin suhtautuneen erittäin myönteisesti päästessään nopeammin hoitoon. Lisäksi viikonloppuaikoja ovat kiitelleen erityisesti työssäkäyvät potilaat.

Hammaslääkärimme tulevat pääosin Oulun seudulta ja ovat erittäin kokeneita kotimaisia kollegoita. Koemme yhdessä jonojen purkamisen antoisana ja erittäin tärkeänä työnä. Olemme koko vuoden saaneet potilailta positiivinen palautetta ja se onkin paras kiitos koko henkilökunnallemme, kiittää myös HLL Antti Peteri Coronarialta.

Antti Peteri, Toimitusjohtaja, Coronaria Hammaslääkärit Oy, antti.peteri@coronaria.fi  p.050 467 5044

Pirjo Heikkonen, Osastonhoitaja, Kainuun sote, pirjo.heikkonen@kainuu.fi p. 044 7974240

Coronaria on Suomen suurimpia terveys- ja hyvinvointipalvelujen tuottajia. Palveluvalikoimaamme kuuluvat monipuoliset terveyspalvelut perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon sekä varhaiskasvatuksen, kotihoidon ja palveluasumisen palvelut eri asiakasryhmille. Coronaria on osa kotimaista Cor Group -konsernia. Merkkinä kotimaisuudesta Coronarialle on myönnetty oikeus käyttää Avainlippu-tunnusta.