Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Kaikki on kohta hyvin - Maailman aids-päivän ohjelmallinen paneelikeskustelu Tampereen Työväen Teatterissa 1.12.2014

Tampereen Työväen Teatteri

Julkaistu: 10.11.2014 klo 10:09
Julkaisija: Tampereen Työväen Teatteri

Ensimmäisen hiv-tartunnan toteamisesta Suomessa on kulunut yli 30 vuotta. Tuolloin ilmassa oli uhkakuvia, pelkoja ja hysteriaa. Aids oli kuolemaan johtava sairaus eikä tartuntatavoista ollut tietoa. Noista ajoista on edistytty monella tapaa; tartuntatavat tunnetaan, lääkehoito on kehittynyt huimasti eikä enää puhuta kuolemasta. Monet ennakkoluulot ovat silti edelleen nykypäivää vai ovatko?

Hiv-tukikeskus, Tampereen Työväen Teatteri sekä tuki- ja neuvontapalvelu Sinuiksi järjestävät paneelikeskustelun Maailman aids-päivänä 1.12. Paneelissa tarkastellaan hiviä sairauden lisäksi yhteiskunnallisena ilmiönä ja pohditaan sen esiintymistä taiteessa ja mediassa. Kirjailija Rosa Meriläisen vetämässä keskustelussa mukana muun muassa 2014 Tieto-Finlandia-ehdokkaan Karanteeni – Kuinka aids saapui Suomeen? -kirjan toinen kirjoittaja Antti Järvi.

Tilaisuuden yhteydessä nähdään kohtaus näytelmästä Kaikki on kohta hyvin, joka sai ensi-iltansa TTT:n ohjelmistossa 14.10.2014. Näytelmä ajoittuu 80-luvun Tukholmaan, jossa hiv koetteli monen nuoren miehen elämää. Näytelmä on Jonas Gardellin menestysarjan Älä koskaan pyyhi kyyneleitä paljain käsin alkuperäisteos.

Hiv-tartunnan saaneiden asema ennen ja nyt

Paneelikeskustelussa käsitellään näytelmässäkin esiintyviä aiheita, kuten hiviin ja seksuaalivähemmistöihin liittyviä ennakkoluuloja sekä hiv-tartunnan saaneiden asemaa ennen ja nyt. Samalla juhlitaan kansainvälistä Maailman aids-päivää, jonka tavoitteena on lisätä ihmisten tietoisuutta hivistä ja aidsista, kampanjoida hiv-tartuntojen ennaltaehkäisyn ja hiv-positiivisten oikeuksien puolesta sekä muistaa aidsiin menehtyneitä.

”Ennen kaikkea haluamme juhlia elämää, sillä toimivan lääkityksen ansiosta hiv-tartunnan kanssa voi tänä päivänä elää tervettä ja täysipainoista elämää Suomessa. Sillä on valtava kansanterveydellinen ja yhteiskunnallinen merkitys”, toteaa Hiv-tukikeskuksen toiminnanjohtaja Jukka Keronen.

Paneelissa keskustelevat TAYS:n infektiolääkäri Jaana Syrjänen, Juha-Erkki Kants Positiiviset ry:stä, toimittaja Antti Järvi, Mikko Väisänen Sinuiksi-palvelusta, Jenny Tigerstedt Hiv-tukikeskuksesta sekä hiv-positiivinen kokemusasiantuntija.

Toimittajat ovat tervetulleita keskustelutilaisuuteen, jossa on mahdollisuus esittää kysymyksiä panelisteille.

16.30 Ovet aukeavat. Ravintola on avoinna.
17.00 Musiikkiesitys: Jarmo Skön & Silja Kuoppala DUO
17.30 Tervetuliaissanat: Hiv-tukikeskuksen toiminnanjohtaja Jukka Keronen
Kohtaus näytelmästä Kaikki on kohta hyvin
Näyttelijöiden haastattelu: Juha-Matti Koskela & Minna Hokkanen, haastattelijana Rosa Meriläinen.
Paneelikeskustelu
19.00 Tilaisuus päättyy