Etusivu » Tiedotteet » Terveys » JULKILAUSUMA: Terveysalan pk-yritykset muodostavat valmiin lähipalvelujen verkoston

Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry

Julkaistu: 24.04.2015 klo 14:04
Julkaisija: Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry

Fysioterapia- ja kuntoutusalan väki on kokoontunut valtakunnallisille Fysioterapia- ja kuntoutuspäiville 24.-25.4.2015 Jyväskylään. Alan yrittäjäjärjestön, Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry:n hallitus on antanut FYSI-päivillä sote-uudistukseen liittyvän julkilausuman.

JULKILAUSUMA

Valtakunnalliset FYSI-päivät 24.4.2015 Jyväskylä

Terveysalan pk-yritykset muodostavat valmiin lähipalvelujen verkoston

• Pieniä ja keskisuuria terveysalan yrityksiä edustavan Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry:n hallitus katsoo, että historiallisen sote-uudistuksen onnistunut läpivieminen edellyttää alan yritysten ja kolmannen sektorin ottamista mukaan tasavertaisiksi palveluntuottajakumppaneiksi julkisen sektorin rinnalle.
  • Terveysalan yritykset ovat syntyneet sinne, missä palveluja tarvitaan ja muodostavat siten koko maan kattavan lähipalvelupisteiden verkoston. Kansantalouden resursseja on mahdollista säästää hyödyntämällä tätä valmista infrastruktuuria ja hyväksymällä eri puolilla maata suuren joukon terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja muuta henkilöstöä työllistävät, kansalaisten arvostamia lähipalveluita tarjoavat pk-yritykset tasavertaiseksi osaksi uusia sote-rakenteita.
  • Tämä onnistuu, kun sote-uudistus rakennetaan sellaisen tilaajan ja tuottajan toisistaan aidosti erottavan ja asiakkaalle valinnanvapauden mahdollistavan monituottajamallin pohjalle, jossa pelisäännöt ovat samat niin julkisen, yksityisen kuin kolmannenkin sektorin toimijoille ja jossa asiakkaalla on mahdollisuus valita palveluntuottajansa hyväksyttyjen, laatukriteerit täyttävien palveluntuottajien rekisteristä.
  • Järjestelmä voi toimia palveluseteli- tai kilpailutuspohjaisesti. Palvelusetelijärjestelmä, jossa asiakas valitsee rekisteristä kulloinkin tarpeisiinsa parhaiten vastaavan palveluntuottajan julkiselta, yksityiseltä tai kolmannelta sektorilta, on hallinnollisesti kevyt tapa monituottajamallin toteuttamiseen.
  • Kilpailutuspohjaisesti toimittaessa on oleellista, että myös pienillä sosiaali- ja terveysalan palveluntuottajilla on aito mahdollisuus olla tarjoamassa kustannustehokkaita palveluitaan asiakkaan valittaviksi. Tämä on tärkeää, kun haetaan ratkaisuja Suomen taloutta piinaavaan kestävyysvajeongelmaan.
  • Eri puolilla maata, lähes jokaisessa kunnassa toimivat fysioterapia- ja kuntoutusyritykset ja muut terveysalan palveluntuottajayritykset ovat paikkakunnillaan tärkeitä työllistäjiä ja elinvoiman ylläpitäjiä. Kyse on lisäksi potentiaalisesta kasvualasta, jolle mm. väestön ikääntyminen synnyttää uusia työpaikkoja.
  • FYSI ry:n hallitus pitää tärkeänä, että sote-uudistuksen toteuttamista jatkavat päättäjät ymmärtävät terveysalan yrityskentän rakenteen – ennen kaikkea sen, että työllistävällä alalla toimii tuhansia veronsa Suomeen maksavia pk-yrityksiä, joita ei voida niputtaa samaan kategoriaan suurten kansainvälisten toimijoiden kanssa.
  • Sote-uudistusta ei tule toteuttaa tavalla, jossa alan pk-yritysten toimintaympäristöä vaikeutetaan ja yritysten olemassaolo asetetaan uhanalaiseksi. Yrityksiin kohdistuva ”rusinat pullasta” -syytös ei pidä yhtä faktojen kanssa. Yritykset tuottavat päivittäin lähipalveluina mm. vaativaa vaikeavammaisten kuntoutusta. Jos lähipalveluyritysten toiminta vaarantuu, myös kaikki nämä palvelut on tuotettava julkisen sektorin toimesta. Onko siihen resursseja?

Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry:n hallitus

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Tuula Mustonen, 0400 200 403, tuula.mustonen@fysiokuusamo.fi

Toiminnanjohtaja Leila Salonen, 040 749 8706, leila.salonen@fysi.fi

Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset Fysi ry on valtakunnallinen, vuonna 1972 perustettu edunvalvontajärjestö, yhteistyöverkosto ja kouluttajaorganisaatio, johon kuuluu yli 700 yritystä eri puolilta Suomea. Valtaosa FYSI ry:n jäsenyrityksistä on pieniä, keskimäärin 3 hengen yrityksiä, jotka tarjoavat lähipalveluja kotikuntansa asukkaille, työllistävät ja tuottavat verotulonsa Suomeen. Toimialan yritykset ovat jo vuosikymmenien ajan täydentäneet julkista terveydenhuoltoa tuottamalla lähipalveluna mm. vaativia vaikeavammaisten lääkinnällisen kuntoutuksen palveluja. 80 % kaikesta fysioterapiasta tuotetaan näissä yksityisissä fysioterapiakeskuksissa, joissa on tarjolla merkittävää alan erikoisosaamista kansalaisten työ- ja toimintakyvyn ylläpitämiseen.