Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Jälkiehkäisyvalmisteiden valikoima laajentuu

Jälkiehkäisyvalmisteiden valikoima laajentuu

Julkaistu: 07.05.2015 klo 10:17
Julkaisija: Takeda Oy

Helsinki, Suomi 7.5.2015 – ellaOne®-jälkiehkäisyvalmiste (30 mg ulipristaaliasetaatti) siirtyi keväällä 2015 reseptiltä itsehoitoon. Uudet pakkaukset ovat nyt saapuneet Suomeen ja ovat apteekkien tilattavissa tukkuliikkeestä. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea on myös tarkistanut jälkiehkäisyvalmisteiden toimittamisen ehtoja.

Jälkiehkäisyvalmisteiden ikäraja itsehoidossa poistuu valikoiman laajentuessa

Fimea on arvioinut jälkiehkäisyvalmisteiden tehoa ja turvallisuutta ja muuttanut jälkiehkäisyn ikärajoitetta. Sekä levonorgestreeliä sisältävää NorLevo®- että ulipristaaliasetaattia sisältävää ellaOne®-valmistetta saa apteekista ilman reseptiä iästä riippumatta. Aiemmin vain Norlevo®-valmistetta on saanut ilman reseptiä, ja ikäraja itsehoidossa on ollut 15-vuotta.

Molempia valmisteita saa nyt ilman lääkemääräystä, mutta ne ovat lisäneuvontaa vaativia itsehoitolääkkeitä. NorLevo®-valmisteen kohdalla tilanne on ollut Suomessa näin jo 13 vuotta. Lisäneuvontaa vaativalla itsehoitolääkkeellä tarkoitetaan itsehoitolääkettä, jonka myyntiluvan ehtona on vaatimus apteekissa annettavasta neuvonnasta, jota antavat farmaseutit ja proviisorit.

Yli 3 miljoonaa naista on käyttänyt ellaOne®-valmistetta 70 maassa vuodesta 2009 lähtien. Sekä ellaOne® että NorLevo® ovat molemmat Takeda Oy:n markkinoimia tuotteita. ellaOne®-itsehoitopakkaukset tulevat apteekeihin toukokuun 2015 aikana.

Jälkiehkäisy on aina otettava mahdollisimman nopeasti

ellaOne® on poikkeustilanteissa käytettävä jälkiehkäisyvalmiste, jota käytetään estämään ei-toivotun raskauden alkaminen. ellaOne® tulisi ottaa heti, mutta viimeistään 120 tunnin (viiden vuorokauden) kuluessa suojaamattomasta yhdynnästä tai ehkäisyn pettämisestä. ellaOne®-jälkiehkäisyvalmisteen käyttöaika poikkeaa jo markkinoilla olevan NorLevo®-valmisteen käyttöajasta. NorLevo®-valmiste suositellaan ottamaan heti, mutta viimeistään 72 tunnin (kolmen vuorokauden) kuluessa suojaamattomasta yhdynnästä.

Miten jälkiehkäisy toimii

Jälkiehkäisytabletit ehkäisevät raskaaksi tulemista suojaamattoman yhdynnän jälkeen siirtämällä ovulaatiota myöhemmäksi tai estämällä sen 1,4. Siten munanjohtimissa olevat siittiöt eivät kohtaa munasolua eikä hedelmöitystä tapahdu. Jos ovulaation (eli munasolun irtoamisen) ajankohta on hyvin lähellä suojaamatonta yhdyntää, jälkiehkäisy ei tehoa3. Siksi valmisteen teho on paras, kun tabletti otetaan mahdollisimman nopeasti suojaamattoman yhdynnän tai ehkäisyn pettämisen jälkeen1. Sadasta ellaOne®-valmistetta enintään 5 päivää suojaamattoman yhdynnän jälkeen saaneesta naisesta 1–2 tulee raskaaksi1,5.

Nopea toiminta on tärkeää, koska ovulaation ja hedelmöittymisen ajankohta voi olla hyvin vaikeasti ennustettavissa täsmällisesti. Jos kuukautiskierto on säännöllinen, ovulaatio voi tapahtua milloin tahansa päivien 6–21 välillä2. ellaOne® ei keskeytä jo alkanutta raskautta1. Käyttöä ei suositella naisille, joilla on vaikea maksan vajaatoiminta tai vaikea astma, jota hoidetaan suun kautta otettavalla glukokortikoidilla1.

Tietoa Takedasta

Takeda Oy on osa Takeda-konsernia, joka on maailman 15. suurin lääkeyritys. Takeda on Japanin suurin ja maailmanlaajuisesti merkittävä lääkeyhtiö, joka edistää potilaiden terveyttä johtavilla lääkeinnovaatioilla. Takeda toimii yli 70 maassa ympäri maailman ja panostaa voimakkaasti tutkimukseen ja tuotekehitykseen.

Lisätietoa:

Sanni Lahdenperä Katja Miettinen

lääketieteellinen johtaja itsehoitoyksikön johtaja

Takeda Oy Takeda Oy

sanni.lahdenpera@takeda.com katja.miettinen@takeda.com

Takeda Oy, puhelinvaihde: 020 746 5000

1. ellaOne®-valmisteyhteenveto.

2. Wilcox AJ ym. BMJ 2000; 321: 1259–62.

3. Brache V ym. Contraception 2013; 88(5): 611–618.

4. NorLevo®-valmisteyhteenveto.

5. Glasier AF ym. The Lancet 2010; 375: 555–562.

ellaOne® 30 mg -tabletti Vaikuttava aine: Ulipristaaliasetaatti. Käyttöaihe: Jälkiehkäisy 120 tunnin (5 päivän) kuluessa suojaamattomasta yhdynnästä tai ehkäisymenetelmän petettyä. Annostus ja antotapa: Yksi tabletti otetaan suun kautta mahdollisimman pian, mutta viimeistään 120 tunnin (viiden päivän) kuluessa suojaamattoman yhdynnän tai ehkäisymenetelmän pettämisen jälkeen. Jos kolmen tunnin kuluessa ellaOne-valmisteen ottamisesta ilmenee oksentelua, on otettava toinen tabletti. ellaOne voidaan ottaa missä tahansa vaiheessa kuukautiskiertoa. Raskauden mahdollisuus tulee sulkea pois ennen kuin ellaOne otetaan. Tabletti voidaan ottaa ruoan kanssa tai ilman ruokaa. Tutustu pakkausselosteeseen ennen käyttöä. Lisätietoja: Takeda Oy, www.takeda.fi