Etusivu » Tiedotteet » Terveys » IT-asiantuntija: Yhtenäisen sote-tietojärjestelmän rakennuttava Kansallisen terveysarkiston varaan

Atostek

Julkaistu: 28.04.2016 klo 08:00
Julkaisija: Atostek

Viimeviikkoisessa puheessaan pääministeri Juha Sipilä peräänkuulutti sote-tietojärjestelmien yhtenäistämistä. Puheesta on esitetty monenlaisia tulkintoja, mutta ainakin yhdestä asiasta Atostekin toimitusjohtaja ja terveydenhuollon tietojärjestelmien asiantuntija Mika Torhola on samaa mieltä.

"Terveydenhuollon tietojärjestelmät on rakennettava yhteisen ytimen eli kansallisen potilastietojärjestelmän päälle. Tuo yhteinen ydin on itse asiassa jo olemassa. Tarkoitan Kansallista terveysarkistoa eli Kelan Kanta-järjestelmää, johon tallennetaan kaikkien suomalaisten potilastiedot ja reseptit. Kanta-järjestelmä on toiminnoiltaan ja käyttöönoton laajuudeltaan jo nyt maailman huippua. Suomessa täytyy määrätietoisesti jatkaa sen päälle rakentamista, jotta järjestelmästä saadaan kaikki hyöty irti", Torhola sanoo.

"Nimestään huolimatta Kanta ei ole pelkkä arkisto, johon vain yksisuuntaisesti tallennetaan tietoa, vaan sen avulla kaikki terveydenhuollon ammattilaiset organisaatiosta riippumatta pääsevät käsiksi samoihin potilastietoihin", Torhola painottaa.

"Kanta-järjestelmän ympärille rakennetussa kansallisessa arkkitehtuurissa on merkittävänä etuna, ettei järjestelmiä tarvitse kehittää keskusjohtoisesti eikä niiden kaikkien tarvitse keskustella keskenään suoraan. Tällä mallilla sekä julkisen että yksityisen terveydenhuollon tietojärjestelmät saadaan vaihtamaan tietoja saumattomasti keskenään", Torhola perustelee.

Mika Torhola, Atostek Oy, puh. 050 412 3453 tai 045 113 0300

Atostek on vuonna 1999 perustettu tamperelainen ohjelmistoyritys, joka työllistää noin 50 henkilöä. Atostekin erikoisaloihin kuuluvat lääketieteen ja terveydenhuollon tietojärjestelmät, teollisuuden tuotekehityksen ohjelmistoratkaisut sekä julkisen ja yksityisen sektorin IT-rakennuttajakonsultointi. Atostek on yksi harvoista välittäjäorganisaatioista Kelan Kanta-arkistoon ja tunnettu potilasjärjestelmistä riippumattomien sähköisen lääkemääräyksen ja potilastietojen siirron palveluiden kehittämisen edelläkävijänä.