Etusivu » Tiedotteet » Terveys » I love suu -kampanja puhuu suunterveydestä uusilla keinoilla

Suomen Hammaslääkäriliitto

I love suu -kampanja puhuu suunterveydestä uusilla keinoilla

Julkaistu: 11.04.2016 klo 14:09
Julkaisija: Suomen Hammaslääkäriliitto

Suomalaisten aikuisten suunterveydessä on paljon parannettavaa. Miehistä vain joka toinen harjaa hampaat kahdesti päivässä. Naisista näin tekee noin 80 prosenttia. Kariesta eli reikiintyneitä hampaita on lähes joka viidennellä aikuisella. Iensairauksia esiintyy miehistä kahdella kolmasosalla ja naisista yli puolella. Jo varhaisessa keski-iässä (30–44-vuotiaat) iensairaudet ovat huolestuttavan yleisiä (naisilla yli 40 % ja miehillä lähes 60 %). Kansainvälisesti vertaillen suomalaisten suunterveys jää kauas jälkeen sekä muista Pohjoismaista että Keski-Euroopasta. (Lähde: Terveys 2011 -tutkimus)

Koska haasteita on paljon, Hammaslääkäriliitto haluaa kannustaa ihmisiä huolehtimaan paremmin suunterveydestään myös uudenlaisella terveyskampanjalla. I love suu -kampanja käynnistyy 11.4.

– Haluamme lisätä tietoisuutta suunterveydestä, suun sairauksien varhaisen ja säännöllisen hoidon tärkeydestä sekä merkityksestä omalle hyvinvoinnille. Muistutamme myös suunterveyden merkityksestä yleisterveydelle. Tärkein tavoite on saada ihmiset huolehtimaan suustaan paremmin, sanoo Hammaslääkäriliiton toiminnanjohtaja, HLT Matti Pöyry.

Yleisimmät hammas- ja suusairaudet ovat kroonisia tulehdussairauksia. Siksi aikuisväestölle suunnatun terveyskampanjan painopiste on tavallisimpien suun sairauksien – karieksen ja parodontiitin – ennaltaehkäisyssä, varhaishoidossa ja omahoidossa sekä suomalaisten suunterveyden parantamisessa. Arjessa suunterveyttä voi parhaiten edistää hyvällä suuhygienialla ja terveellisillä ruokatottumuksilla.

I love suu puhuu suunterveydestä hauskoilla ja yllättävillä keinoilla. Kampanja toteutetaan verkossa ja sisältöjä jaetaan sosiaalisessa mediassa. Vaikka keinot ovat värikkäitä, kaikki materiaalit perustuvat tiukkaan asiaan, tutkittuun suunterveystietoon ja Käypä hoito -suosituksiin. Kampanjan sisältöjen suunnitteluun ja tarkistamiseen on osallistunut useita hammaslääketieteen asiantuntijoita.

Kampanjan keskus on I love suu -verkkosivu, josta löytyy suunterveyteen ja omahoitoon liittyvää tietoa, suunterveystestejä sekä Krisse Salmisen lukemia Hammasuutiset-videoita. Lisäksi kävijöitä innostetaan osallistumaan leikkimielisellä valokuvakilpailulla. I love suun Facebook-sivulle postataan suunterveysasiaa ja -vinkkejä sekä -testejä ja -videoita. Kävijöitä kannustetaan kommentoimaan ja keskustelemaan suunterveydestä sekä jakamaan sisältöjä ja haastamaan kavereita testaamaan suunterveystietonsa.

Toiminnanjohtaja Matti Pöyry, p. 050 1892, matti.poyry@hammaslaakariliitto.fi

Hammaslääkäriliiton asiantuntijahammaslääkäri Hannu Hausen, puh. 040 502 0715, hannu.hausen@outlook.com

I love suu -kampanjan osoitteet:

www.ilovesuu.fi
www.facebook.com/ilovesuu

I love suu -kampanjan tunnuksen voi ladata tästä.

Lisää kuvamateriaalia: viestinta@hammaslaakariliitto.fi

Tutustu suunterveystietoon myös Hammaslääkäriliiton sivuilla:
www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys

Duodecimin Käypä hoito -suositusten potilasversiot:
Hampaassa reikä – eikä! (Karieksen hallinta)
Parodontiitti eli hampaan kiinnityskudossairaus

Osoitelähde: Terveystoimittajat ry ja ePressi.com

Suomen Hammaslääkäriliitto on hammaslääkärien ja alan opiskelijoiden asiantuntija- ja edunvalvontajärjestö. Liitto on mukana kehittämässä suun terveydenhuoltoa ja edistämässä suomalaisten terveyttä. www.hammaslaakariliitto.fi