Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Huonokuuloiset otettava huomioon ikäihmisille suunnatussa toiminnassa

Kuuloliitto ry

Huonokuuloiset otettava huomioon ikäihmisille suunnatussa toiminnassa

Julkaistu: 28.09.2015 klo 15:40
Julkaisija: Kuuloliitto ry

Ikääntyvien toimintakyvyn ja oma-aloitteisuuden ylläpitäminen on välttämätöntä, kun ikärakenne muuttuu ja palveluvalikoima supistuu. Kun ikäihmisille suunnatussa toiminnassa otetaan huomioon se, että huomattava osa eläkeikäisistä on huonokuuloisia, toiminnalle asetetut tavoitteet täyttyvät ja sen puitteissa todella pystytään tukemaan ikääntyvien aktiivisuutta. Ikääntyvien monisyisten ja muuttuvien tarpeiden huomioon ottaminen on ainoa tapa saada ikääntyville suunnatun toiminnan hyödyt koskettamaan mahdollisimman suurta joukkoa. Ikähuonokuuloisille osallistuminen on helpointa, kun taustahälyä ei ole, keskustelijat puhuvat yksi kerrallaan ja ääni-informaatiota tuetaan esimerkiksi visuaalisesti.

Musiikki edistää huonokuuloisen hyvinvointia. Musiikkitoiminnan hyödyt aivotoimintoihin nähden ovat erityisen monipuolisia, ja musiikista saatava nautinto ulottuu poikkeuksellisen pitkälle ja moniin tilanteisiin ihmisen elämänkaarella. Siitä huolimatta musiikkitoimintaa tarjotaan huonokuuloisille ikääntyville vain vähän. Musiikkitapahtuma voidaan suunnitella moniaistiseksi, jolloin ikähuonokuuloisetkin voivat aistia esimerkiksi sävelvaihteluita, joita kuulo ei välttämättä enää havaitse. Musiikista voidaan tehdä yhteisöllinen kokemus, joka vahvistaa tunnetta osallisuudesta ja oman toiminnan merkityksellisyydestä niin yksilöllisen kuin sosiaalisenkin elämän näkökulmasta.

Musiikkinautintoja ja kuulonhuoltoa kansallisena korvapuustipäivänä

Kuulojärjestöjen monitoimitalossa, Pohjois-Haagassa sijaitsevassa Valkeassa talossa järjestetään kansallisena korvapuustipäivänä 2.10. Seniorisenssit. Tapahtuman aikana on mahdollista haastatella Kuuloliiton jäsenyhdistysten edustajia huonokuuloisuuteen ja kuulovammaisuuteen liittyvistä aiheista. Paikalla toteutetaan klo 11–15 kuuloseuloja, pidetään asiantuntijaesityksiä kuulosta ja muistista sekä kuullaan musiikkia sisäkorvaistutetta käyttävien lasten yhtyeen esittämänä. Tavattavissa on myös huonokuuloisen tai kuuron omistajan apuna toimiva, ympäristön äänistä omistajalleen ilmoittava kuulokoira. Tapahtuman päättää TunneMusiikki-projektin musiikkityöpaja, jossa musiikkikokemus tuotetaan yhdessä ja joka takaa musiikkinautinnon myös niille, jotka eivät kuule kaikkia äänen taajuuksia.

Kuuloliiton juhlavuoden teemana ”Kuulolla koko iän”

Kuuloliitto keskittyy 85-vuotisjuhlavuotenaan ikäkuuloon. Ikärakenteen muuttuessa huonokuuloisten osuus väestöstä kasvaa. Tälläkin hetkellä suurimmalla osalla yli 75-vuotiaista on heikentynyt kuulo. Ikääntyvien osallistuminen vaikeutuu ja arjen yksinäisyyden kokemukset lisääntyvät, jos huonokuuloisuutta ei oteta huomioon ympäristön, palveluiden ja sosiaalisen toiminnan järjestelyissä.

Huonokuuloisten etujen ajaminen on ollut tärkeä osa Kuuloliiton toimintaa sen perustamisvuodesta 1930 lähtien. Kuuloliitolla on 86 jäsenyhdistystä ja yli 16 000 henkilöjäsentä. Suurin osa järjestön rahoituksesta tulee Raha-automaattiyhdistykseltä. Jonkinasteinen kuulonalenema on noin 750 000 suomalaisella. Suomessa on noin 100 000 kuulokojeen käyttäjää, ja arviolta 300 000 hyötyisi kuulokojeen käytöstä.

Haastattelupyynnöt ja tiedustelut tapahtumaan liittyen:

Kaija Latva-Koivisto

puh: 0400-426 146

e-mail: kaija.latva-koivisto@kuuloliitto.fi

Seniorisenssien ohjelma: http://www.kuuloliitto.fi/event_documents/seniorisenssit_021015_a4.pdf

Kuuloliitto on sosiaali- ja terveysalan kansalaisjärjestö, joka järjestää myös kuntoutustoimintaa. Liitto muodostuu 86 jäsenyhdistyksestä.