Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Eläinten viikon viisi vinkkiä kissan terveydestä huolehtimiseen

Univet Oy

Eläinten viikon viisi vinkkiä kissan terveydestä huolehtimiseen

Julkaistu: 02.10.2013 klo 11:36
Julkaisija: Univet Oy

Vaikka sanotaan, että kissalla on yhdeksän henkeä, kissat kaipaavat aivan yhtä paljon huolenpitoa kuin koirat elääkseen pitkän ja hyvän elämän.

Eläinlääkäriketju Univetin mukaan suomalaisten suhde lemmikkeihin on viimeisen vuosikymmenen kuluessa tiivistynyt. Lemmikki on perheenjäsen ja sen terveyteen panostetaan jatkuvasti enemmän.

Suomen Eläinsuojeluyhdistyksen (SEY) Eläinten viikon (4.10.–10.10.2013) tämän vuoden teemana ovat kissat. Teemaviikon osana Univet haluaa muistuttaa, että kissojen terveyteen tulee kiinnittää erityisesti huomiota.

”Kissat eivät koirien tapaan osoita aina tarvetta huolenpidolle ja ovat muun muassa mestareita peittämään sairauksiensa oireita,” kertoo eläinlääkäri Sari Granholm Univetin Turun Vettori -eläinlääkäriasemalta.

Ikääntyminen ja elintasosairaudet vaivaavat lemmikkejäkin

Yhä useammat lemmikit sairastuvat nykyään samoihin elintasosairauksiin kuin ihmiset. Esimerkiksi diabetes on yhä yleisempää. Monet keski-ikäiset ja vanhat kissat kärsivät myös  kilpirauhasen liikatoiminnasta. Kissan sydänsairauksista yleisin puolestaan on hypertrofinen kardiomyopatia eli sydänlihasta paksuunnuttava sairaus.

”Sairauksien hoitokeinot ovat kehittyneet huomattavasti, mutta erityisesti ikääntyvien kissojen terveydenhoidossa korostuu näidenkin sairauksien kohdalla riittävän aikainen diagnosointi sekä säännölliset tarkastukset, ihan niin kuin meidän ihmistenkin kohdalla", Granholm muistuttaa.

”Kissat ovat hyvin omanarvontuntoisia. Ne arvostavat eläinlääkärivastaanotollakin hiljaisia, koirattomia hoitotiloja. Esimerkiksi Turun klinikalla on kissoille omat erilliset hoitotilat aina sisäänkäynnistä lähtien”, Granholm jatkaa.

Pidä huolta kissasi terveydestä – Univetin viisi vinkkiä

1. Nuorten kissojen rokotus- ja loishäätöohjelma on hyvä suunnitella yksilöllisesti kissan aktiviteettien ja ympäristön mukaan.
  2. Kissan ikääntyminen alkaa seitsemän vuoden iässä. Kissa kannattaa viedä vuosittaiseen terveystarkastukseen viimeistään tästä iästä alkaen.
  3. Kissan perusterveystarkastukseen kannattaa 11-vuotiaasta alkaen liittää verenpainemittaus, joka on helppo ja kivuton toimenpide ja jolla kissan kohdalla päästään monen sairauden jäljille.
  4. Jos kissa elää monien muiden kissojen kanssa, voi sairauksia aiheuttaa infektiopaineen lisäksi myös stressi. Riittävät mahdollisuudet omaan rauhaan, kuten eritasokiipeilypuut ja oma hiekkalaatikko jokaiselle kissalle auttavat stressin välttämisessä. Luonnollisesti myös hyvä perushygienia on tarpeen.
  5. Rotukissoille voidaan tehdä niin sanottuja jalostusterveystarkastuksia, joihin tietyt eläinlääkäriasemat ovat erikseen perehtyneet.

Eläinten viikkoa vietetään 4.–10.10.2013. Eläinten viikon viettämisen aloitti Suomen Eläinsuojeluyhdistys vuonna 1959. Vähitellen siitä on tullut koko eläinsuojeluväen ja kaikkien eläinten ystävien yhteinen tapahtumaviikko, ja viime vuosina Eläinten viikko on levinnyt muuallekin maailmaan. (Lähde: http://www.sey.fi/elainten_viikko)

Lue lisää kissojen sairauksista ja hoidosta: www.univet.fi/ohjeet/kissat.

Univet Oy, toimitusjohtaja Pekka Happonen, pekka.happonen@univet.fi tai p. 0400 215 493.

Univet Vettori Eläinlääkäriasema, Turku, eläinlääkäri Sari Granholm, sari.granholm@univet.fi tai p. (02) 4374 700 (vaihde).

Univet on eläinlääkinnän huippuosaamiseen keskittynyt eläinlääkäriasemaketju, joka on perustettu vuonna 2008. Tällä hetkellä se kattaa yhteensä 16 eläinklinikkaa ja työllistää noin 220 henkilöä. Univet on osa ruotsalaista Pohjois-Euroopan suurinta ja arvostetuinta Evidensia-eläinlääkäriketjua. www.univet.fi