Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Digitalisaatio avuksi vanhustenhoidon haasteisiin – virtuaalinen hoivakoti tukee kotona asumista

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Julkaistu: 02.12.2015 klo 10:13
Julkaisija: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Mikkeliläinen startup-yritys Sote360 Oy hakee digitaalisesta teknologiasta ratkaisuja vanhustenhoidon haasteisiin. Yhtiö on luonut vanhuksille virtuaalisen hoivakodin – digitaalisen palvelukokonaisuuden, joka helpottaa hoitotyötä ja parantaa sen laatua niin palvelutaloissa kuin vanhusten omissa kodeissa. Palvelukokonaisuuden suunnittelussa on hyödynnetty yhtiön osakkaiden pitkää kokemusta sekä sosiaali- ja terveysalalta että IT-alan asiantuntijatehtävistä.

Suurten ikäluokkien vanheneminen asettaa paineita vanhustenhoidon palvelumallien kehittämiselle. Hoitopalveluiden saatavuus ja laatu voidaan taata vain uudistamalla palvelumalleja, kuten hyödyntämällä uusia digitaalisia palveluita. Sote360 on nyt kehittänyt vanhustenhoitoon ratkaisun, joka yhdistää digitaaliset palvelumallit yhdeksi, helppokäyttöiseksi ja kustannustehokkaaksi palvelukokonaisuudeksi.

– Filosofiamme on, että vanhuksen paras paikka on oma koti. Digitaalisilla ratkaisuilla vanhusten kodeista voidaan tehdä palvelutalojen satelliittiyksiköitä. Kun hoitopalveluiden saatavuus ja laatu on taattu, vanhus voi asua pidempään kotona, kertoo perustajaosakas Mika Hokkanen Sote360 Oy:stä. – Kunnille pidempi kotihoito merkitsee valtavia säästöjä. Jos järjestelmämme tulee valtakunnallisesti käyttöön, voidaan vanhustenhoidossa saavuttaa arviolta 5,5 miljardin euron säästöt Suomessa. Lisäksi järjestelmä soveltuu muiden hoitopalveluiden asiakasryhmien tarpeisiin.

Virtuaalinen hoivakoti on kehitetty vastaamaan hoitotyön arkisiin haasteisiin. Niistä Sote360:n osakkailla on pitkä ja omakohtainen kokemus, mm. ensihoidon tehtävien näkökulmasta. – Yksi keskeisistä haasteista on hoidon tasalaatuisuuden takaaminen. Digitaalinen tekniikka tukee laadunvalvontaa ja auttaa varmistamaan, että asiakas saa samankaltaista palvelua riippumatta siitä, missä häntä hoidetaan, toteaa perustajaosakas Ville Paasonen Sote360:stä. – Digitaalisilla palveluilla voidaan lisätä niin potilaan kuin hoitajan turvallisuutta sekä helpottaa esimerkiksi työtehtävien priorisointia. Lisäksi helppokäyttöinen tekniikka vapauttaa hoitajien aikaa vanhusten yksilölliseen huomioimiseen.

Sote360:n palvelukokonaisuus ottaa huomioon myös vanhusten omaiset ja helpottaa mm. vuorovaikutusta hoitajien ja omaisten välillä. Lisäksi se tukee omaishoitajina toimivien työtä. – Noin 700 000 suomalaista toimii läheistensä omaishoitajina, suurin osa työnsä ohella. Omaishoitajien rooli on tärkeä kotona asuvien vanhusten hoidossa. Palveluidemme avulla omaishoitaja voi esimerkiksi tarkistaa läheisensä voinnin etäyhteyden avulla, mikä vähentää huolta läheisestä ja auttaa omaishoitajaa jaksamaan työssään.

Sote360:n palvelukokonaisuus on otettu syksyn aikana pilottikäyttöön eteläsavolaisessa vanhustenhoidon yksikössä. Pilottivaiheen päättyessä palvelukokonaisuuden kehitys jatkuu saadun palautteen ja käyttökokemusten mukaisesti.

Lisätietoja

Marjo Niittuaho-Nastolin, kehityspäällikkö, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, 0440 361 615, marjo.niittuaho-nastolin@mikseimikkeli.fi

Mika Hokkanen, perustajaosakas, Sote360 Oy, 050 300 6247, mika.hokkanen@sote360.fi

Ville Paasonen, perustajaosakas, Sote360 Oy, 040-479 3603, ville.paasonen@sote360.fi

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy edistää Mikkelin elinvoimaisuutta ja vetovoimaa ja yritysten toimintaedellytyksiä sekä menestymistä toiminnan fokuksen ollessa erityisesti mikro- ja pk-yrityksissä. www.mikseimikkkeli.fi

Sote360 Oy on mukana Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:n "Lean startup -ketterä kehittämisohjelma" -hankkeessa. Hanketta rahoittavat Euroopan unionin aluekehitysrahasto, Mikkelin kaupunki ja yritykset. Rahoituksen myöntänyt viranomainen on Etelä-Savon maakuntaliitto.