Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Dialyysihoidossa on tulevaisuudessa enemmän ikääntyneitä

Munuais- ja maksaliitto

Dialyysihoidossa on tulevaisuudessa enemmän ikääntyneitä

Julkaistu: 10.02.2016 klo 07:52
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Dialyysihoitoa tarvitsevien määrä ei tulevaisuudessa kasva, mutta dialyysissä olevat ovat entistä vanhempia. Vuonna 2035 dialyysissä olevia ennustetaan olevan yli 1900, joista ikääntyneitä on lähes puolet.

Suomen munuaistautirekisterin ennusteen mukaan vuonna 2035 dialyysissä olevia on yhtä paljon kuin tällä hetkellä, mutta heistä yli 75-vuotiaita on 44 prosenttia. Vuoden 2014 lopussa ikääntyneiden osuus oli 26 prosenttia, kaikkiaan dialyysissä oli 1802 ihmistä. Munuaisten vaikeaa vajaatoimintaa hoidetaan dialyysillä tai munuaisensiirrolla. Dialyysihoito korvaa osittain omien munuaisten toimintaa.

– Ennuste tulevista potilasmääristä perustuu oletuksiin dialyysihoidon aloittavien ja tehtyjen munuaisensiirtojen määrästä sekä munuaissiirteen menettämisriskistä ja potilaiden kuolleisuudesta, kertoo Suomen munuaistautirekisterin vastaava lääkäri Patrik Finne.

Vuoden 2014 lopussa munuaisensiirron saaneita oli 2766 ja vuonna 2035 määrän ennustetaan olevan yli 3900. Ennuste perustuu siihen, että jatkossa tehdään 250 munuaisensiirtoa vuodessa. Viime vuonna Suomessa tehtiin ennätykselliset 245 munuaisensiirtoa.

– Uusien kroonisen munuaisten vajaatoiminnan vuoksi aktiivihoitoa, eli dialyysiä tai munuaisensiirtoa, tarvitsevien määrä on Suomessa Euroopan pienimpiä. Erityisen pieni uusien aktiivihoitoa tarvitsevien määrä Suomessa on yli 75-vuotiaiden ikäryhmässä, Finne jatkaa.

Jokaisella sairastuneella pitää olla mahdollisuus parhaaseen mahdolliseen hoitoon ja sitä kautta edellytykset kuntoutumiseen ja hyvään elämään sairaudesta huolimatta.

– SOTE-uudistuksessa tarvitaan tietoa dialyysissä olevien ja munuaisensiirron saaneiden määrästä tulevaisuudessa, jotta munuaissairauteen sairastuneiden hoidon järjestäminen ja hoitoyksiköiden resurssit osataan suunnitella oikein, muistuttaa Munuais- ja maksaliiton toiminnanjohtaja Sari Högström.

Suomen munuaistautirekisteri on Munuais- ja maksaliiton ylläpitämä valtakunnallinen terveydenhuollon erillisrekisteri, jossa on tiedot Suomen dialyysi- ja munuaisensiirtopotilaista. Rekisterin kattavuudeksi arvioidaan 97–99 prosenttia. Munuaistautirekisteri on myös terveydenhuollon laaturekisteri ja sen vuosiraportti esittää analyysejä hoidon laadusta sairaanhoitopiireittäin ja alueittain.

– Munuaistautirekisterin tavoitteena on, että laatutulosten avoin esittäminen johtaa hoidon laadun parantumiseen. Hoidon laadun tietyillä osa-alueilla onkin tapahtunut muutoksia parempaan suuntaan, Finne toteaa.

Munuaistautirekisteri julkaisee vuosittain raportin, jossa on tietoa muun muassa munuaissairauksien esiintyvyydestä ja hoidosta sekä potilaiden ennusteesta. Suomen munuaistautirekisterin uuden vuosiraportin voi lukea sivulta www.munuainen.fi/munuaistautirekisteri.

Patrik Finne
Vastaava lääkäri, Suomen munuaistautirekisteri

Sari Högström
Toiminnanjohtaja, Munuais- ja maksaliitto
050 5367 258, sari.hogstrom@musili.fi

Ennakkotieto
Maailman munuaispäivä 10.3.2016
Munuaisterveyttä lapsille

Maailman munuaispäivä on torstaina 10. maaliskuuta. Päivän teemana on lasten munuaiset.

Kymmenesosalla väestöstä on merkkejä munuaissairaudesta, joka viidellä prosentilla johtaa munuaisten vajaatoimintaan. Munuaisia vahingoittavat muun muassa korkea verenpaine ja diabetes. Verenpaineen kohoamisen taustalla ovat usein elintavat. Ylipaino ja kohonnut verenpaine vahingoittavat myös lasten munuaisia. Lapsuuden ylipaino lisää riskiä sairastua aikuisenakin.

www.supersankarimunuainen.fi -kampanja kehottaa suojelemaan elimistön unohdettua supersankaria, munuaisia, pienestä pitäen. Lisää liikuntaa, vähennä suolaa, älä aloita tupakointia.

www.munuainen.fi/munuaispaiva2016

Petri Inomaa
Viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto
petri.inomaa@musili.fi

www.munuainen.fi/
www.facebook.com/munuaisjamaksaliitto
www.twitter.com/MunuainenMaksa

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.