Etusivu » Tiedotteet » Terveys » C-hepatiitti ei näy päälle / Maailman hepatiittipäivä 28.7.

Munuais- ja maksaliitto

C-hepatiitti ei näy päälle / Maailman hepatiittipäivä 28.7.

Julkaistu: 25.07.2014 klo 08:26
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Maailman hepatiittipäivää vietetään 28.7. Suomessa tilanne C-hepatiitin suhteen on moneen maahan verrattuna vielä hyvä, vaikka uusia tartuntoja todetaan vuosittain lähes 1200. Kaikkiaan maassamme C-hepatiittia sairastaa jopa 30 000 henkilöä, osa heistä tietämättään.

C-hepatiitti on viruksen aiheuttama maksatulehdus, joka tarttuu verikontaktissa. Tartunnan saaneista suurin osa jää viruksen kantajiksi. C-hepatiittivirusta vastaan ei ole rokotetta. Eniten uusia tartuntoja todetaan nuorilla, 20–29-vuotiailla, sosiaalisesti aktiivisilla ihmisillä.

C-hepatiitti ei näy päälle. Sen voi saada kuka vaan. Virus voi tarttua steriloimattomista neuloista, ruiskuista tai muista välineistä, joita käytetään tatuoinnin tai lävistyksen tekemiseen, lääkkeiden tai huumeiden pistämiseen tai esimerkiksi akupunktiohoidon antamiseen. Tutkimusten mukaan hepatiittivirus voi säilyä näissä tarttuvana jopa viikon ajan esimerkiksi kuivuneessa veressä.

Terveydenhuollossa vahingossa tapahtuneet viillot ja pistokset C-hepatiitin kantajaan käytetyillä välineillä voivat aiheuttaa tartunnan. Sen voi saada myös suojaamattomassa seksissä.

– C-hepatiittitartunnan varhainen toteaminen ja hoito estävät uusien tartuntojen leviämistä. C-hepatiittivasta-aineet tulisi aina tutkia verestä, jos maksa-arvot ovat koholla, tai epäillään, että tartunta on ollut mahdollinen jossain elämän vaiheessa, Munuais- ja maksaliiton toiminnanjohtaja Sari Högström kertoo.

Infektion saaneista 85 prosentille kehittyy krooninen hepatiitti. Osalle voi kehittyä maksakirroosi, joka saattaa edetä maksasyöväksi.

C-hepatiittia ei tunneta

C-hepatiitti on sairaus. Sitä voidaan hoitaa lääkityksellä ja ehkäistä viruksen leviämistä. C-hepatiittitartunnan saaneet voivat yleensä elää normaalia elämää. Sairastuneet kohtaavat kuitenkin runsaasti ennakkoluuloja työpaikoilla ja jopa terveydenhuollossa. Munuais- ja maksaliitto tekee työtä c-hepatiittiasenteiden muuttamiseksi.

– C-hepatiitista ei vielä tiedetä tarpeeksi. Sairastuneilla on oikeus saada lääkäriltään riittävästi tietoa C-hepatiitista ja omista hoitomahdollisuuksistaan, muistuttaa Högström.

Lähivuosina C-hepatiitin hoitoon on tulossa uusia tehokkaita ja paremmin siedettyjä lääkeaineita.

Uudet hoidot tulevat todennäköisesti olemaan jonkin verran kalliimpia kuin nykyiset. Suomessa tavoitteena on tällä hetkellä löytää uusista hoidoista eniten hyötyvät, esimerkiksi ne, joiden sairaus on edennyt pitkälle tai jotka odottavat maksansiirtoa tai ovat jo saaneet maksansiirron.

C-hepatiitti ei tartu arjessa. Siihen sairastunutta voi kätellä tai halata rauhassa. Virus ei tartu pisaratartuntana tai esimerkiksi ruokailuvälineiden, lelujen ja saniteettitilojen välityksellä.

Tunnetko C:n Kampissa 28.7.

Munuais- ja maksaliitto on mukana Tunnetko C:n? -kampanjassa A-klinikkasäätiön ja Suomen Lumme ry:n kanssa. Kampanjakiertue pysähtyy Kampin Narinkkatorille Maailman hepatiittipäivänä maanantaina 28.7. Kiertue jakaa tietoa C-hepatiitista ja sen tartuntatavoista. Kampanjaa tukee Abbvie Oy. www.c-hepatiitti.fi

Sari Högström

050 5367 258, sari.hogstrom@musili.fi

Petri Inomaa

Viestintäpäällikkö

040 5240 679, petri.inomaa@musili.fi

Älä sulje silmiäsi C-hepatiitilta -esite www.musili.fi/esitteet

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.