Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Allergiaa niskasta kiinni

Artikkeli.
Julkaistu: 13.03.2012 klo 11:27
Julkaisija: Terveystalo

Kevät on allergioiden sesonkiaikaa, ja monissa kodeissa tuskaillaan erilaisten oireiden kanssa. Asiantuntija kannustaa vahvistamaan sietokykyä ja suhtautumaan allergioihin osana elämää.

Vaikka ihmisellä on allergia, hän voi ja saa olla toimintakykyinen ja oireeton. Tähän viittaa lääkärien nykyään käyttämä termi allergiaterveys, jolla tarkoitetaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia allergiasta huolimatta. Kun allergian aiheuttama haitta on vähäinen, siitä tulee ihmiselle pikemminkin yksilöllinen ominaisuus kuin haitta.

- Jotta elämä allergian kanssa sujuisi mahdollisimman normaalisti, hoitoon kannattaa hakeutua nopeasti. Allergian hoidosta pyritään siirtymään vahvemmin ennaltaehkäisyn suuntaan, kertoo erikoislääkäri, professori Erkka Valovirta.

Altistuminen saattaa rauhoittaa oireilun

Allergisessa reaktiossa on aina kyse tulehduksesta. Allerginen tulehdus esiintyy usein limakalvoilla, mikä aiheuttaa esimerkiksi nenän tai silmien vuotamisen, punoituksen ja kutinan.

– Ohjattu omahoito on tärkeää allergioiden hoidossa. Kun allergia tulee tutuksi, voi tunnistaa omat oireensa ja osaa hoitaa niitä oikein. Allergiaa ei kannata liioitella, mutta ei myöskään vähätellä. Suurin osa pystyy elämään oikean lääkityksen avulla suhteellisen normaalia elämää allergiasta huolimatta, Valovirta sanoo.

Allergiaa aiheuttavan tekijän täydellinen välttäminen ei ole tarpeen, mikäli oireilu ei ole voimakasta. Ainoastaan kontakti- eli kosketusallergiassa allergeenin välttäminen on tärkein hoitokeino, jotta iho-oireet pysyvät hallinnassa. Samoin ammattiallergioissa se on ainoa hoito.

– Kaikkien allergeenien välttäminen on mahdotonta ja oireilu voi rauhoittua, kun allergeenille altistutaan säännöllisesti, Valovirta muistuttaa.

Siedätyshoito vahvistaa luontaista immuniteettia

Monet allergiat ovat osittain nykyisen elämäntyylimme aiheuttamia. Luontaisen immuniteetin kehitys jää vaajaksi liian hygieenisessä ympäristössä. Immuunipuolustus tarvitsee toimiakseen haasteita, joita nyky-ympäristössä on liian vähän. Ihmisen luontaisen immuniteetin toimintaan vaikuttaa ihon, hengitysteiden ja suoliston kautta suuri joukko erilaisia pieneliöitä; mikrobeja, viruksia, bakteereja, homesieniä ja alkueläimiä.

– Ihmisiä tulisi entistä enemmän rohkaista immuunipuolustusta vahvistavaan toimintaan, kuten luonnossa liikkumiseen ja siedätyshoitoihin. Vaikka perheessä olisi allergiaa, oireet eivät välttämättä estä hankkimasta lemmikkieläintä, Erkka Valovirta muistuttaa.

Sietokykyä voi lisätä eri keinoin. 3–5 vuotta kestävällä pistos- ja kielenalussiedätyshoidoilla on saavutettu hyviä tuloksia: allergiset oireet ja lääkkeiden tarve vähenevät jopa 80–90 prosentilla. Siitepölyallergikon siedätyshoito kannattaa aloittaa ajoissa ennen seuraavaa siitepölykautta, eli usein jo syksyllä.

– Kielenalussiedätyshoito alkaa valvotusti lääkärin vastaanotolla, minkä jälkeen asiakas jatkaa hoitoa päivittäin kotona. Allergiset oireet lieventyvät vähitellen. Pistossiedätyshoito toteutetaan aina terveydenhuollon asiantuntevassa toimipisteessä, Valovirta kertoo.

Allergioihin erikoistunut turkulainen Terveystalon erikoislääkäri ja dosentti Erkka Valovirta sai joulukuussa 2011 professorin arvonimen.

Lisätietoja: www.allergiaterveys.fi

8 vinkkiä siitepölykauteen

• Ennakoi allergiset oireesi: seuraa siitepölytiedotteita.
  • Huolehdi, että allergialääkereseptit ovat voimassa ja lääkkeitä on saatavilla.
  • Aloita antihistamiinihoito noin viikkoa ennen oletettua siitepölykauden alkua.
  • Huuhtele nenää apteekista saatavalla nenäkannulla.
  • Kuivata pyykki siitepöly- ja katupölyaikana sisällä.
  • Puhdista auton ja kodin ilmastointilaitteiden suodattimet.
  • Jos haluat siedätyshoitoon, hakeudu lääkärin vastaanotolle syyskuussa, niin pääset hoitoon ajoissa.
  • Allergia ei poistu siivoamalla. Perussiivous kotona riittää.

Anni Romu, viestintäpäällikkö, Terveystalo, puh. 050 571 1887, anni.romu@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti noin 6000 terveydenhuollon ammattilaista. www.terveystalo.com