Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Allergia- ja astmaliitto: Muista päivittää lapsen allergiatiedot koululle

Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto: Muista päivittää lapsen allergiatiedot koululle

Julkaistu: 13.08.2013 klo 12:47
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto muistuttaa, että lapsen sairaudesta täytyy kertoa koululle. Syksyllä on hyvä aika tarkistaa myös aiemmin annetut tiedot: ehkä lapsi on kesän aikana saanut adrenaliini-injektorin tai astmalääkityksen, tai kenties jotakin ruoka-ainetta ei enää pidä välttää.

- Koulun henkilökunta tunnistaa helpommin vakavan allergiareaktion tai astman oireet, jos sairaudesta ja sen hoidosta on kerrottu etukäteen. Opettajainhuoneeseen viety lapsen kuva ja siihen liitetty hoito-ohje on hyvä tapa kertoa muillekin kuin omalle opettajalle lapsen sairaudesta, toteaa allergianeuvoja Johanna Värmälä Allergia- ja astmaliitosta.

Värmälä painottaa, että koululaista ei saa jättää yksin sairautensa ja siihen liittyvien oireiden kanssa. Lisäksi lasta tulee ohjata ennaltaehkäisemään ja tunnistamaan oireet.

- Koululaisia on myös kannustettava terveisiin elämäntapoihin. Niiden avulla astma ja allergiat pysyvät paremmin aisoissa, Johanna Värmälä Allergia- ja astmaliitosta toteaa.

Normaalisti liikuntatunneille

Allergia- ja astmaliiton mukaan astma tai esimerkiksi atooppinen ihottuma eivät estä liikuntatunneille osallistumista. Jos astmaa sairastava lapsi ei jaksa normaalia liikuntaa, hänen astmalääkityksensä täytyy tarkistuttaa lääkärillä. Astma alkaa usein helpottaa murrosiässä, mutta astmataipumus on elinikäinen.

Atooppinen iho taas hoidetaan suihkulla ja riittävällä rasvauksella hikijumpan tai uinnin jälkeen. Myöskään siitepölyallergia ei estä koululiikuntaa tai välituntileikkejä.

- Kesä ei lopu koulun alkuun, vaan ilmassa on edelleen heinän ja pujon siitepölyä. Jos ne aiheuttavat oireita, allergialääkitystä jatketaan koko siitepölykauden yli. Allergiaoireet väsyttävät ja heikentävät yöunia, mikä taas vaikeuttaa koulunkäyntiä, toteaa Johanna Värmälä Allergia- ja astmaliitosta.

Paikalliset allergia- ja astmayhdistykset tarjoavat allergiaperheille vertaistukiryhmiä ja muuta toimintaa, jossa on helppo vaihtaa kokemuksia samassa tilanteessa elävien kanssa. Allergia- ja astmaliiton allergia.fi -internetpalvelussa on myös kaikille avoin keskustelupalsta ajatusten vaihtoon.

Lisätietoja toimituksille
Allergianeuvoja Johanna Värmälä, p. 040 1522 024
Tiedottaja Elina Demir, puh. 040 544 9728, email: tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliiton allergianeuvonta
P. 0600 14419. Ma, ti, ke klo 9-13, to klo 13-17. Hinta 0,86 e/min + pvm.
www.allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatietouden jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

www.allergia.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon