Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Allergia- ja astmaliitto: Lapsen allergia sekoittaa perheen arjen

Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto: Lapsen allergia sekoittaa perheen arjen

Julkaistu: 03.12.2012 klo 09:56
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Voimakas ruoka-allergia vaatii tietoa ja luovuutta keittiöön. Eläinallergia pakottaa pahimmillaan luopumaan rakkaasta lemmikistä. Atooppisen lapsen iho vaatii rasvaamista ja tuotteisiin perehtymistä. Allergia- ja astmaliiton mukaan lapsen allergia ja astma vaikuttavat perheen elämään monin tavoin.

- Lasta ei haluta päästää retkille tai yökylään anafylaksian tai astmakohtauksen pelossa. Kun lapsella on nuha- tai yskäoireita, yöunet jäävät vajaaksi niin lapsella kuin vanhemmalla. Pienelle lapselle on vaikeaa opettaa astmalääkkeen oikeaa sisäänhengittämistä ja lääkitys on vanhemman vastuulla, koulutuspäällikkö Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta listaa.

- Allergia vaikuttaa myös taloudellisesti. Ruoka-allergisen erityisvalmisteet maksavat normaalituotteita enemmän ja atooppiseen ihoon tarvittavat rasvat rasittavat myös kukkaroa, Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta jatkaa.

Allergia- ja astmaliitto muistuttaa, että vertaistukiryhmät ovat erittäin hyvä apu allergisten lasten vanhemmille. Useat paikalliset allergia- ja astmayhdistykset tarjoavat vanhemmille omia ryhmiä, joissa keskustellaan ja vaihdetaan kokemuksia samassa tilanteessa elävien kanssa.

Hoidon selittäminen lapselle tärkeää

Allergia- ja astmaliitto painottaa, että lapselle on aina perusteltava hoidot ja ohjeistukset. Siten mm. jäätelökielto tai atooppisen ihon jatkuva rasvaaminen eivät tunnu vain vanhemman tiukkuudelta.

- Lapsen täytyy tietää, miksi hän ei saa samoja herkkuja tai lemmikkejä kuin muut. Pienelle lapselle näiden asioiden selittäminen ei ole helppoa, mutta vähitellen lapsi ymmärtää saamansa erilaisen kohtelun, Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta toteaa.

Allergia- ja astmaliitto muistuttaa, että lapsella tulee aina olla varalääkkeet ja tarvittaessa adrenaliini-injektori mukana. Mukana kulkevat lääkkeet lisäävät lapsen turvallisuutta ja samalla keventävät vanhemman huolta.

Lasten allergioiden ABC -koulutus Helsingissä

Allergia- ja Astmaliitto järjestää Lasten allergioiden ABC -koulutuksen Helsingissä tiistaina 4. joulukuuta. Hoitoalan ammattilaisille suunnatussa koulutuksessa perehdytään mm. lasten allergiseen nuhaan, lasten ruoka-allergioihin, kasvun turvaamiseen ja lasten ihon hoitoon.

Koulutus järjestetään yhteistyössä HYKS:n Iho- ja allergiasairaalan kanssa.

Toimittajat ovat tervetulleita tilaisuuteen Allergiatalolle, Paciuksenkatu 19, tiistaina 4.12. klo 8.30 – 15.45. Koulutusohjelma ja kouluttajatiedot on saatavilla osoitteessa www.allergia.fi/palvelut/koulutus/terveydenhuollon-ammattilaiset.

Lisätietoja toimituksille:

Koulutuspäällikkö, allergianeuvoja Anne Vuorenmaa paikalla koulutuksessa.

P. 040 558 3714.

Tiedottaja Elina Demir, p. 040 544 9728, email: tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliiton allergianeuvonta

P. 0600 14419. Ma, ti, ke klo 9-13, to klo 13-17. Hinta 0,86 e/min + pvm. www.allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatietouden jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki