Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Ajankohtaista Uudeltamaalta: Koululiikuntakampanja kasvoi kansainväliseksi palveluksi

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 25.08.2016 klo 12:27
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Toiminnallista oppimista edistävä Muuvit-palvelu auttaa opettajia ja liikuttaa lapsia kouluissa ympäri maailman. Suomalaisesta liikuntatempauksesta alkunsa saanut palvelu on Tekesin tuen ansiosta kehittynyt lyhyessä ajassa kansainväliseksi vientituotteeksi.

Liikunta parantaa tutkitusti oppimistuloksia. Jo lyhytkestoisen suorituksen tiedetään tehostavan välittömästi aivojen kykyä ottaa vastaan ja käsitellä tietoa.

Suomalaisen Muuvit-palvelun tavoitteena on tuoda liikunta luonnolliseksi osaksi koulupäivää ja lasten arkea. Palvelu tarjoaa opettajille työkalun toiminnallisten oppituntien järjestämiseen ja kannustaa lapsia liikkumaan. Muuvitin idea on yksinkertainen: jokainen arkiliikuntasuoritus tuo luokalle pisteitä, joita keräämällä se pääsee seikkailuretkelle ympäri maailman.

”Muuvit sai alkunsa Nuori Suomi ry:n kehittämästä liikuntaseikkailukampanjasta, johon osallistui 2000-luvun alussa vuosittain lähes 200 000 lasta ja nuorta. Viisi vuotta sitten tajusimme Juha Villasen kanssa, että idealla voisi olla kysyntää kansainvälisestikin”, kertoo Muuvit Health & Learning Oy:n perustajajäsen ja toimitusjohtaja Mika Merikanto.

Merikanto ja Villanen lähtivät kehittelemään kerran vuodessa pyörivästä kampanjasta erityisesti terveys-, opetus- ja urheilusektoreilla toimiville yrityksille ja yhteisöille suunnattua palvelua. Muuvit Health & Learning Oy perustettiin vuonna 2011. Nykyisin palvelulla on asiakkaita ja käyttäjiä Suomen lisäksi erityisesti Saksassa, Sveitsissä, Itävallassa ja Brasiliassa.

”Kansainvälisillä markkinoilla toimiminen on ollut jo alusta lähtien meille tärkeää, ja olemme onnistuneet kasvamaan etenkin Euroopan alueella nopeasti. Pienten alkukäynnistelyjen jälkeen toimintamme on hyvässä vauhdissa myös Brasiliassa.”

Tekesin tukema tuotekehitys vei nopeaan kasvuun

Tekesillä on ollut tärkeä rooli etenkin Muuvit-palvelun kehittämisessä. Yrityksen alkutaipaleella palvelun pyörittäminen vaati niin paljon resursseja, että se pystyi ottamaan itselleen käytännössä yhden ison projektin kerrallaan.

”Tuotekehitykseen saamamme tuen ansiosta meillä on nykyään alusta, jonka valmiita työkaluja voimme tarjota asiakkaille sellaisenaan aiempaa pienemmillä resursseilla. Myymällä jämäkästi paketoitua ja käyttölaskutukseen perustuvaa palvelua pystymme myös siirtymään nopeammin uusille markkina-alueille”, Merikanto iloitsee.

Tulevaisuudessa palvelusta on tarkoitus muokata entistä kevyempi ja helpommin asiakkaiden tarpeisiin muotoiltavissa oleva kokonaisuus.

”Olemme onnistuneet luomaan pienestä suomalaisesta kampanjasta kansainvälisen tason palvelutuotteen, joka on tähän mennessä tavoittanut jo yli 3 miljoonaa lasta ja nuorta. Hyvään tilanteeseen ei kuitenkaan pidä tuudittautua – tavoitteenamme on tehdä Muuvitista yhä parempi ja rakentaa lähitulevaisuudessa sen rinnalle myös perheille suunnattu palvelu”, Merikanto summaa.

Vanhemmat ovat valmiita investoimaan lastensa koulutukseen ja aktiiviseen elämäntapaan

Nopeaa kasvua ovat siivittäneet Suomen koulutusjärjestelmän hyvä maine sekä menestys OECD-maiden koulutuksen tilaa mittavassa PISA-tutkimuksessa. Euroopan markkinoiden valloitusta on puolestaan edesauttanut yrityksen keskeinen sijainti: Muuvit Health & Learningin konttorit sijaitsevat Zürichissä ja Münchenissä.

Palvelun suosion taustalla vaikuttavat Merikannon mukaan kuitenkin myös perustavanlaatuisemmat voimat. Lapset harrastavat kaikkialla maailmassa liikuntaa koko ajan vähemmän ja toisaalta elävät yhä epäterveellisemmin.

”Sama kehityskulku on havaittavissa sekä rikkaissa että kehittyvissä maissa. Muuvitin tarkoituksena on auttaa yritysasiakkaitamme puuttumaan tähän epäkohtaan omissa kohderyhmissään.”

Mika Merikanto
Toimitusjohtaja, perustajajäsen
mika.merikanto(at)muuvit.com

www.muuvit.com