Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Tutkimus: Kasvuhakuiset PK-yritykset ovat digitalisaation edelläkävijöitä

Elisa Oyj

Tutkimus: Kasvuhakuiset PK-yritykset ovat digitalisaation edelläkävijöitä

Julkaistu: 14.10.2015 klo 10:30
Julkaisija: Elisa Oyj

PK-yritykset hyödyntävät digitaalisuutta työnteossa, johtamisessa ja markkinoinnissa vielä keskimäärin heikosti. Kasvuhakuiset yritykset ovat toimialasta riippumatta selvästi muita edellä.

Elisan ja Suomen Yrittäjien tilaamassa tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten PK-yritysten digitalisaatioastetta ja tietoturvaa tutkimalla digitaalisten työvälineiden sekä johtamisen ja markkinoinnin sähköisten työkalujen käyttöä. Tulosten mukaan harva yritys hyödyntää uutta teknologiaa laajasti.

Sähköpostia mobiililaitteella käytetään jo puolessa yrityksistä, mutta vain neljännes tarjoaa etäyhteyksiä. Verkkokokouksia hyödyntää säännöllisesti vain joka kymmenes. Alle puolet PK-yrityksistä hyödyntää sähköistä laskutusta järjestelmällisesti.

– Tuottavuusloikalle on tilaa myös pienemmissä yrityksissä, sillä laskutuksen lisäksi monia arkirutiineja tehdään edelleen turhaan käsin. Digitaalisuutta ei kuitenkaan sovi ajatella vain tehostajana, sillä usein teknologian tukemassa liiketoiminnassa myös asiakkaiden kokema palvelutaso paranee. Kyse on pitkän tähtäimen kilpailukyvystä, toteaa johtaja Jorma Niemelä Elisan Yritysasiakkaat-yksiköstä.

Kasvuhakuisuus on tärkein yritysten digitalisaation selittäjä

Nuorissa ja suuremmissa yrityksissä digitaalisuutta hyödynnetään keskimäärin enemmän, ja myös toimialojen välillä on suuria eroja. Heikoimmin digitaalisuutta hyödynnetään rakennusalalla.

Yllättävästi kaikkein selvin digitalisaatioastetta selittävä muuttuja on kuitenkin yrityksen kasvuhakuisuus.

– Voimakasta kasvua tavoittelevat yritykset ovat kehityksessä selvästi muita edellä, ja kiinnostavasti ilmiö on toimialasta riippumaton, toteaa tutkimuksen toteuttaneen Prior Konsultointi Oy:n toimitusjohtaja Tatu Kauppinen.

Tuloksista nähdään myös, että teknologian hyödyntämisestä saatavat edut kasvavat sitä suuremmiksi mitä useampia erilaisia työkaluja yrityksillä on käytössään.

Täydellisen tutkimusraportin voi ladata osoitteesta: http://hub.elisa.fi/kasvuhakuiset-pk-yritykset-digitalisaation-edellakavijoita

Näin tutkimus tehtiin:

- Kyselytutkimukseen vastasi 559 yrittäjää, joista 464 kuului Suomen Yrittäjien -jäsenrekisteriin

- Valtaosa tutkituista yrityksistä työllistää 2-50 henkeä

- Tutkimuksen aineisto kerättiin syyskuussa 2015

- Elisa Oyj:n ja Suomen Yrittäjien tilaaman tutkimuksen toteutti Prior Konsultointi Oy

Elisa Oyj, Jorma Niemelä, johtaja, Yritysasiakkaat, Connectivity-liiketoiminta, 050 610 29, etunimi.sukunimi@elisa.fi

Prior Konsultointi Oy, Tatu Kauppinen, toimitusjohtaja, 040 838 2823, etunimi.sukunimi@prior.fi

Elisa on tietoliikenne-, ICT- ja online-palveluyritys, jonka asiakkaana on 2,3 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota. Elisa tarjoaa ympäristöystävällisiä palveluita viestimiseen ja viihtymiseen, sekä työvälineitä organisaatioiden toiminnan ja tuottavuuden parantamiseen. Suomessa Elisa on mobiililiittymien markkinajohtaja. Yhteistyö Vodafonen ja Telenorin kanssa mahdollistaa kansainvälisesti kilpailukykyiset palvelut. Elisa on julkisesti noteerattu Nasdaq Helsinki Suuret Yhtiöt -listalla, osakkeenomistajia on yli 200 000. Liikevaihto vuonna 2014 oli 1,54 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 4 100. www.elisa.fi