Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » SONK: Valheelle ja vihalle on tultava loppu

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK: Valheelle ja vihalle on tultava loppu

Julkaistu: 12.01.2016 klo 12:35
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry näkee, että katupartioiden perustaminen tukee lähinnä maahanmuuttajiin ja erityisesti turvapaikanhakijoihin kohdistuvaa valheen kierrettä. Vastamediat ovat luoneet valheilla ja puolitotuuksilla kuvaa siitä, että Suomen turvallisuustilanne olisi merkittävästi heikentynyt ja nyt ulkoa tulevaa uhkaa pitäisi joukolla vahtia ja vainota. Vaikka kyseessä olisi omien sanojensa mukaan väkivallaton katupartiointi, on silti kyseenalaista, että näitä perustetaan nimenomaan maahanmuuttokriittisten toimesta ja ottaen tietty uskontokunta silmätikuksi. Esimerkiksi Kölnissä tilanne on äitynyt väkivaltaiseksi ihmisjahdiksi.

On perusteltua, että tämän yhteiskunnan yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseen koulutettu taho, poliisi, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta. Poliisin toimintaa sitoo poliisilaki, johon muun muassa perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen kuuluu. Mikäli resurssipula olisi niin huutava, että vapaaehtoiselle katupartiolle olisi tarvetta, järjestävän ja valvovan tahon tulisi olla poliisi. Nyt poliisin resursseja ohjautuu myös katupartioiden valvomiseen.

SONK painottaa, että kenen tahansa maassa laillisesti olevan liikkumis- ja järjestäytymisvapautta ei tule rajoittaa eikä ketään ei tule syrjiä tai vainota. Yhteiskunnassa vallitsevat ongelmat on otettava vakavasti, realistisesti ja pyrittävä rakentaviin ratkaisuihin. Valheelle ja vihalle on tultava loppu. Niiden päälle tätä maata on mahdoton rakentaa.

Hanna Huumonen
Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry