Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Luovia ja ketteriä vakuutus­palveluja kumppaneille

Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Luovia ja ketteriä vakuutus­palveluja kumppaneille

Julkaistu: 17.06.2013 klo 12:00
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Suomen Vahinkovakuutus Oy on edelläkävijä suomalaisessa vahinko­vakuutus­kentässä. Yhtiö haluaa profiloitua vakuutustehtaana, joka tarjoaa yhteistyökumppaneille räätälöityjä vakuutus­palveluja ketterästi ja jopa luovasti. Tuotteet tunnetaan markkinoilla POP-vakuutuksina.

POP Vakuutus on Suomen Vahinkovakuutus Oy:n markkinointinimi. Yhtiön omistaa POP Pankki -ryhmä ja se aloitti toimintansa vuonna 2012. – Uudenlainen, nykyisten vakuutus­yhtiöiden toimintamallit kyseenalaistava lähestymisemme on herättänyt paljon kiinnostusta markkinoilla, Suomen Vahinkovakuutus Oy:n toimitusjohtaja Pasi Puntari sanoo. Toimitusjohtajan mukaan kyseessä on uuden ajan vakuutusyhtiö, joka toimii vain verkossa ja tarjoaa henkilöasiakkaille selkeitä ja edullisia vahinkovakuutuksia. – Valttejamme ovat ymmärrettävä viestintä, totuttua paremmat verkkopalvelut sekä mutkaton asiakaspalvelu. Näitä samoja vahvuuksia tarjoamme myös yhteistyökumppaneille, Puntari toteaa.

Kumppaneita etsitään

Peruslähtökohta yhtiön toiminnassa on Puntarin mukaan se, että on haluttu rakentaa vakuutusyhtiö, joka toimii taustalla vakuutuspalveluiden tuottajana, ja jokaista tuotetta myydään eri brändeillä. – Kutsumme toimintaa leikkisästi vakuutustehtaaksi. Vastaavanlaisia white label-tuotteita ja kumppanuuksia on maailmalla, mutta Suomessa tämä toimintamalli on vakuutusalalla uusi.

Lisäarvoa asiakkaille

Kumppanille yhteistyö tuo luonnollisesti lisäarvoa kun vakuutus laajentaa kumppanin omaa tuote- tai palveluvalikoimaa.  – Tuote voi olla esimerkiksi perinteinen autovakuutus tai vaikkapa turvaelementti, joka liittyy tuotteen käyttöön ja omistamiseen kuten vaikkapa laitteen lisäturva rikkoontumisen varalle. Se voi myös kiinnittyä maksukorttiin, Puntari luettelee. Yhtiö suhtautuukin hyvin avoimesti erityyppisiin kumppaneihin. – Meitä kiinnostavat kumppanit eri toimialoilta, sillä meille on tärkeää kartuttaa myös omaa osaamistamme. Lähtökohta on kuitenkin  se, että vakuutustuotteemme on suunnattu kuluttajille, Puntari muistuttaa.

Helppoa ja vaivatonta

Toimitusjohtajan mukaan yhteistyö halutaan tehdä mahdollisimman helpoksi. – Meidän tehtävämme on tuottaa palvelut ja ratkaisut sekä rakentaa tarvittaessa tekniset valmiudet. Kumppanilta yhteistyö ei käytännössä edellytä mitään. Jos kiinnitymme kumppanin verkkokauppaan, on tehtävä joitain integraatioita. Lähtökohta on kuitenkin se, että haluamme tarjota mahdollisimman valmiin paketin. Peruskuviossa  on kyse siis siitä, että kumppanimme tarjoaa joko POP Vakuutuksen tuotteita omassa verkkokaupassaan tai kumppanille räätälöidään heidän omiin kanaviin sopivat, kumppanin brändin mukaiset tuotteet. Palvelukeskuksemme hoitaa puhelinpalvelun, jonka lisäksi loppuasiakas voi hoitaa vakuutuksiin liittyviä asioita verkossa.  – Meillä ei ole omaa jakelukanavaa tai myyntiorganisaatiota, koska myyntimme tapahtuu verkon kautta. Puntari muistuttaakin, että yhtiö toimii ainoastaan sähköisesti. Siksi haemme yhteistyöhön kumppaneita, joiden toiminnot ovat myös verkossa.

Luovuutta peliin

Vakuutusala on perinteisesti hyvin jäykkä toimiala, mutta tämän yhtiön vahvuuksia ovat selvästikin  ketteryys, joustavuus ja luovuus. – Pystymme tuottamaan palvelut nopeasti, sillä olemme rakentaneet  IT-inframme tyhjästä. Se tarkoittaa, että toimintaamme eivät rasita jähmeät järjestelmät, Puntari painottaa. Sama periaate pätee tuotteisiin. – Esimerkiksi autovakuutus on perinteisesti pilkottu pieniin palasiin, jossa jokainen turva on oma komponentti. Niitä on kuitenkin mahdollista yhdistellä hyvin luovasti ja brändätä näistä kokonaisuuksista kumppanin omia tuotteita.  Kokonaisuuteen voidaan myös kumppanin tarpeiden mukaan lisätä uusia komponentteja. Mielenkiintoinen asia on myös se, että voimme tehdä yhteistyötä sellaisten kumppanien kanssa, joille on mahdollista kehittää täysin uudentyyppisiä vakuutustuotteita tai -palveluita, Puntari visioi.

Teksti: Mia Heiskanen

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Lisätiedot: Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi | www.editorhelsinki.fi