Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Ericsson tuo ensimmäisenä markkinoille 5G NR -radiojärjestelmän

Ericsson

Ericsson tuo ensimmäisenä markkinoille 5G NR -radiojärjestelmän

Julkaistu: 02.09.2016 klo 11:21
Julkaisija: Ericsson

Ericsson tuo markkinoille ensimmäisenä maailmassa Massive MIMO- ja Multiuser MIMO -teknologioita tukevan 5G New Radio (NR) -järjestelmän. Radiojärjestelmän myötä Ericsson on ensimmäinen toimija, joka tuo markkinoille kokonaisratkaisun 5G-verkkojen käyttöönottoon. Kokonaisratkaisuun kuuluvat radiojärjestelmän lisäksi kesäkuussa julkistettu 5G Plug-In -työkalupaketti sekä Radio System Baseband 5216, jonka päälle on rakennettu mm. Ericssonin palkittu Radio Test Bed -alusta. Kokonaisratkaisu on saatavilla vuonna 2017.

AIR 6468 on ensimmäinen kaupallinen NR-radio. Se tukee Ericssonin Massive MIMO ja Multi-User MIMO 5G Plug-In -työkaluja.

AIR 6468 yhdistää edistynyttä antenniteknologiaa ja lukuisia ohjattavia antenniportteja mahdollistaen keilanmuodostuksen Massive MIMO- ja Multiuser-MIMO -teknologioissa. Nämä ominaisuudet parantavat käyttäjäkokemusta sekä lisäävät kapasiteettia ja verkon peittoa samalla kun ne vähentävät häiriöitä.

“Massive-MIMO, eli 3D MIMO, on tärkeä virstanpylväs Kiinan mobiiliteknologian kehityksessä 4G:stä kohti 5G:tä. Odotamme kovasti, että Ericssonin kokonaisratkaisu tulee saataville, jotta voimme ryhtyä integroimaan 5G-teknologioita olemassa oleviin verkkoihimme”, Huang Yuhong China Mobilen mobiiliteknologian tutkimuskeskuksesta (CMRI) sanoo.

Ericsson tuo myös joukon 5G-teknologioita tukevia lisäyksiä Radio System -järjestelmäänsä.

Ericsson Radio System -radiojärjestelmän uutuudet vastaavat 5G-verkon tarpeisiin

• Ericssonin kolmen uuden radion ansiosta LTE-verkon nopeus on mahdollista kiihdyttää gigabittinopeuksiin. Lisäksi radiot tarjoavat lisää joustavuutta: Radio 4407 ja Radio 4412 mahdollistavat 4x4 MIMO -tekniikan ja tukevat sekä FDD- että TDD-tekniikkaa. Radio 8808 tukee lisäksi edistynyttä TDD-beamforming-tekniikkaa eli aikajakoista keilanmuodostustekniikkaa.
  • Ericssonin Radio 2205 -radio tuo käyttöön lisää lisensoimattomia taajuusvaihtoehtoja sekä kasvattaa small cell -tukiasemien käyttömahdollisuuksia. Lisensoimattomiin taajuusvaihtoehtoihin perustuva Radio 2205 on mikrotason ratkaisu, joka on täysin integroitu Ericsson Radio System -järjestelmään ja käyttää samaa baseband-tekniikkaa sekä verkon hallintajärjestelmää.
  • Kahden uuden baseband-yksikön ansiosta on mahdollista lisätä verkkojen tiheyttä: ulkona käytettävä 6502 mikro baseband sekä 6303 makro baseband hyödyntävät molemmat Ericsson Rail System -asennustekniikkaa joustavien tukiasemaratkaisujen turvaamiseksi.
  • Baseband P614 vähentää tiiviiden tukiasemaratkaisujen häiriöitä. Baseband P614  yksikön ansiosta uusien taajuuskaistojen aktivointi haastavissa tukiasemaympäristöissä on mahdollista häiriöitä vähentävän Passive Inter Modulation -tekniikan avulla. Tätä PIM-tekniikkaa on mahdollista hyödyntää niin staattisten kuin dynaamistenkin signaalilähteiden häiriöiden vähentämiseen antennijärjestelmän ulko- ja sisäpuolella.
  • Ericsson tarjoaa uniikin Uplink Spectrum Analyzer -ohjelmistoratkaisun, jonka ansiosta taajuuksien optimointi on entistä tehokkaampaa. Ohjelmiston avulla voidaan identifioida etänä ulkoisia häiriötekijöitä ilman kallista mittausteknologiaa tai tukiasemakäyntejä.
  • Ericsson on ainoa valmistaja, joka hyödyntää välitöntä tehonjakamista laajakaistaisessa Radio 2242:ssa. Ominaisuuden ansiosta teho jakautuu välittömästi taajuuksien, standardien ja kaistojen välille optimoiden radion resurssien käyttöä.
  • Cloud RAN -tekniikka tulee olemaan merkittävä osa 5G-verkkoarkkitehtuuria. Baseband C608 mahdollistaa suorituskyvyltään huippukehittyneen Elastic RAN -tekniikan hyödyntämisen

Tukeakseen uusien verkkojen rakentamista Ericsson tarjoaa alan ensimmäisen Industrialized Network Rollout Services -ratkaisun. Network Deployment Delivery Platform helpottaa ja nopeuttaa niin verkkojen konfigurointia, integrointia, testikäyttöä kuin valmiin verkon luovutusta asiakkaalle.

“Ericsson on historiansa aikana ollut aina mobiiliteknologiakehityksen etujoukoissa, niin nytkin. Kesäkuussa julkistimme joukon 5G Plug-In -työkaluja, jotka toimivat nyt julkistetun radioalustan päällä. Tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäiset operaattorit voivat jo nyt ryhtyä hyödyntämään 5G-infrastruktuuria. Lisäksi tuomme markkinoille jatkuvasti parannuksia, jotka tehostavat nykyverkkojen toimintaa ja valmistavat niitä 5G-aikakauteen”, Ericssonin radioverkoista vastaavan liiketoimintayksikön johtaja Arun Bansal sanoo.

Uudet radiot, baseband-yksiköt, ohjelmisto-ominaisuudet sekä nämä kaikki kokoava palvelualusta muodostavat Ericsson Radio System -järjestelmän, joka sallii operaattorien päivittää verkkonsa tulevaisuuden vaatimuksiin jo nyt.

ERICSSONIN 5G-MATERIAALIA:

Mobile Networks Shift to the Next Gear with Ericsson 5G and LTE Advances

Shift into the next gear – Ericsson introduces world’s first 5G-compatible radio

Ericsson launches 5G Plug-Ins to equip today's networks for 5G

5G media kit

Ericsson 5G field trial gear achieves peak downlink throughput over 25 Gbps with MU-MIMO

Ericsson 5G radio prototypes prepped for field trials with NTT DOCOMO

New 5G innovations boost mobile data speeds

Ericsson first with key 5G advances

White Paper: 5G radio access - capabilities and technologies
White Paper: 5G systems - enabling industry and society transformation
White Paper: 5G security - scenarios and solutions
White Paper: 5G energy performance - key technologies and design principles

LISÄTIETOA

Milla Nummenpää
Viestintäjohtaja, Ericsson
Puh. 09 299 2556 / 044 299 2556
milla.nummenpaa@ericsson.com

Ericssonin näkemyksiä ja tutkimustietoa liittyen yhteiskuntien verkottumiseen:

Painolaatuiset kuvat ja lähetyslaatuiset videot lehdistön käyttöön:
www.ericsson.com/press

Ericsson on maailman johtava viestintäteknologioiden ja -palvelujen tarjoaja, joka rakentaa eturintamassa verkottunutta yhteiskuntaa. Meillä on pitkät asiakassuhteet maailman suurimpien teleoperaattorien kanssa, minkä ansiosta ihmiset, yritykset ja yhteiskunnat voivat paremmin hyödyntää mahdollisuuksiaan ja luoda kestävämpää tulevaisuutta.

Palvelumme, ohjelmistomme ja infrastruktuurimme – erityisesti mobiilin, laajakaistan ja pilviteknologian osalta – auttavat tietoliikenne- ja muita aloja menestymään liiketoiminnassaan, toimimaan tehokkaammin, parantamaan käyttäjäkokemusta ja tarttumaan uusiin tilaisuuksiin.

Noin 115 000 ammattilaistamme sekä asiakkaamme 180 eri maassa tekevät meistä maailmanlaajuisen teknologia- ja palvelujohtajan. Tukemamme verkot yhdistävät yli 2,5 miljardia käyttäjää, ja niiden kautta kulkee 40 prosenttia maailman mobiililiikenteestä. Investoimalla tutkimukseen ja kehitykseen varmistamme, että ratkaisumme ja asiakkaamme pysyvät eturintamassa.

Vuonna 1876 perustetulla Ericssonilla on pääkonttori Tukholmassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli 29,4 miljardia Yhdysvaltain dollaria (249,6 miljardia Ruotsin kruunua). Ericsson on listattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä ja New Yorkin NASDAQissa.

Suomen Ericsson työllistää noin tuhat osaajaa, ja yrityksen päätoimipiste on Kirkkonummella. Toiminta Suomessa pohjautuu kolmeen vahvaan osaamisalueeseen: tutkimukseen ja tuotekehitykseen, paikallisia asiakkaita palvelevaan myyntiin ja palveluorganisaatioon, joka keskittyy sekä paikallisiin että kansainvälisiin asiakkaisiin.

www.ericsson.com

www.ericsson.com/news