Etusivu » Tiedotteet » Telekommunikaatio » Ericsson esittelee 5G-, esineiden internet- ja pilvi-innovaatioita Mobile World Congress 2016 -tapahtumassa

Ericsson

Julkaistu: 18.02.2016 klo 09:30
Julkaisija: Ericsson

Mobiilimaailma kokoontuu jälleen Barcelonaan Mobile World Congress (MWC) 2016 -tapahtumaan 22.–25. helmikuuta. Ericssonin asiantuntijat tuovat tapahtumaan laajan valikoiman demoja, julkistuksia ja seminaareja. Esiteltävä teknologia tuo uusia mahdollisuuksia ihmisille, mahdollistaa eri toimialoille tapoja tuottaa enemmän arvoa ja rakentaa yhteiskuntia kestävimmiksi. Ericsson toivottaa vierailijat tervetulleeksi osastolleen (Hall 2, Stand 2N60) Fira Gran Via -messukeskuksessa.

Alle on kerätty muutamia esimerkkejä Ericssonin demoista:

5G

• 5G-radioprototyyppejä: Ericsson esittelee uuden version palkintoja voittaneesta 5G-radiokoeympäristöstä, johon kuuluu 5G-radioprototyyppejä operaattoreiden tämän vuoden aikana käynnistyviä kenttäkokeita varten. Prototyyppejä esitellään live-ympäristössä.
  • 5G eri teollisuuden aloille: Ericsson kehittää läheisessä yhteistyössä kumppaneiden kanssa 5G-verkkoja, jotka vastaavat teollisuussovellusten vaatimuksiin. Messuilla esitellään yhteistyön tuloksia – konsepteja ja prototyyppejä, jotka tukevat valmistavan teollisuuden digitalisaatiota.
  • Telehaptinen ohjaus: Vierailijat voivat kokeilla osittain autonomisia, etänä ohjattavia helikoptereita. Lisäämällä haptisen eli tuntoaistiin perustuvan ohjauspalautteen videoon ja ääneen testaajat voivat tuntea helikopterin liikkeet ja vuorovaikutuksen ympäristönsä kanssa. Tämä demo on osa Ericssonin käynnissä olevaa tutkimusta 5G-verkkojen mahdollistamista teollisista käyttötarkoituksista.

Teollinen internet – Internet of Things (IoT)

• Mobiiliverkon yli toimiva IoT: Esillä on Ericssonin IoT-käyttöön suunniteltuja mobiiliverkkoratkaisuja. Ratkaisuja esitellään sovellettuna eri toimialoihin, kuten yleishyödylliset laitokset, kuljetus ja maatalous.
  • IoT-ratkaisut: Ericsson esittelee, kuinka voidaan rakentaa ja hallita tehokkaasti IoT-verkkoja, joissa on mukana suoraan 5G-järjestelmään kytkettyjä laitteita sekä laitteita, jotka on kytketty lyhyen kantaman radiolla kapillaariyhdyskäytävien kautta.

Pilvi

• Kehitys kohti Hyperscale IT -infrastruktuuria: Ericsson Hyperscale Datacenter System 8000 – hajautettua laitearkkitehtuuria hyödyntävä uuden sukupolven data center -järjestelmä mahdollistaa tehokkaamman resurssien hyödyntämisen. Esittelemme tätä yhdessä Ericssonin pilvituotteiden kanssa.
  • Radioverkko pilvessä: Ericssonin livenä esiteltävä Cloud RAN -demo hyödyntää toiminnallisuuksia, jotka on virtualisoitu Ruotsissa sijaitseville palvelimille.
  • Kehityspolku NFV:ään: Ericsson esittelee verkon virtualisointia sekä siihen liittyviä ratkaisuja, kuten software-defined networking (SDN) ja kehityspolun 5G-valmiiseen core-verkkoon.

Muita esillä olevia asioita:

Verkot

• Useamman laitteen Wi-Fi-puhelut sekä LTE-verkon yli välittyvän puhelun uudet ominaisuudet: Ericsson esittelee uusimpia kuluttaja- ja yrityskäyttäjän viestintäpalveluita yhdessä laitevalmistajien kanssa.
  • LTE gigabitin nopeudella: Live-demossa esitellään jopa yhden gigabitin nopeuteen yltäviä LTE-yhteyksiä.
  • Piensolujärjestelmät sisätiloihin: Ericsson esittelee uuden verkkosuunnittelutyökalun, jonka avulla operaattorit voivat vähentää radikaalisti Ericsson Radio DoT Systemin ja Pico-tukiasemien käyttöönottoon kuluvaa aikaa.
  • App Experience Optimization: Uusi sovellusten käyttökokemuksen optimointiin suunniteltu palvelu antaa operaattorille työkalut ymmärtää, mitkä asiat ovat kuluttajille tärkeimpiä, miten niitä voidaan mitata ja miten verkon suorituskykyä voidaan optimoida siellä, missä parannuksilla on eniten merkitystä.

Media

• Aikasiirto videoissa: Ericsson esittelee Cloud DVR -ratkaisun, joka sallii operaattorien siirtää mediavarastonsa sekä äänitysprosessin verkon operointikeskukseen tai pilveen.

Eri toimialat

• Mobile financial services: Ericsson esittelee ratkaisua, joka mahdollistaa toiminnallisuuksia mobiililompakon ja maksuverkkojen välillä.
  • Aurinkovoimalla toimiva auto: Ericsson esittelee, miten Ericssonin liikennepilveä eli Connected Traffic Cloudia hyödyntävä sovellus auttoi Team Eindhovenin Stella Luxia voittamaan World Solar Challenge 2015 -kilpailun Cruiser-luokassa; reitti kulki 3000 kilometriä läpi Australian takamaiden.
  • Automaattiohjattu auto: Ericsson tukee Volvon Concept C26:ta, jossa mietitään, miten automaattiohjatun ajomatkan aikana voidaan esimerkiksi viihtyä verkkosisältöjen parissa ajon aikana. Esillä on myös vastikään julkistettu Volvo S90 ja sen autoteollisuuden johtavat tieto- ja viihde- ja verkkopalvelut.

Lisätietoja verkossa:

Ericsson at Mobile World Congress 2016

Milla Nummenpää
Viestintäjohtaja, Ericsson
Puh. 09 299 2556 / 044 299 2556
milla.nummenpaa@ericsson.com

Ericssonin näkemyksiä ja tutkimustietoa liittyen yhteiskuntien verkottumiseen:

Painolaatuiset kuvat ja lähetyslaatuiset videot lehdistön käyttöön:
www.ericsson.com/press

Ericsson on maailman johtava viestintäteknologioiden ja -palvelujen tarjoaja, joka rakentaa eturintamassa verkottunutta yhteiskuntaa. Meillä on pitkät asiakassuhteet maailman suurimpien teleoperaattorien kanssa, minkä ansiosta ihmiset, yritykset ja yhteiskunnat voivat paremmin hyödyntää mahdollisuuksiaan ja luoda kestävämpää tulevaisuutta.

Palvelumme, ohjelmistomme ja infrastruktuurimme – erityisesti mobiilin, laajakaistan ja pilviteknologian osalta – auttavat tietoliikenne- ja muita aloja menestymään liiketoiminnassaan, toimimaan tehokkaammin, parantamaan käyttäjäkokemusta ja tarttumaan uusiin tilaisuuksiin.

Noin 115 000 ammattilaistamme sekä asiakkaamme 180 eri maassa tekevät meistä maailmanlaajuisen teknologia- ja palvelujohtajan. Tukemamme verkot yhdistävät yli 2,5 miljardia käyttäjää, ja niiden kautta kulkee 40 prosenttia maailman mobiililiikenteestä. Investoimalla tutkimukseen ja kehitykseen varmistamme, että ratkaisumme ja asiakkaamme pysyvät eturintamassa.

Vuonna 1876 perustetulla Ericssonilla on pääkonttori Tukholmassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli 33,1 miljardia Yhdysvaltain dollaria (228,0 miljardia Ruotsin kruunua). Ericsson on listattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä ja New Yorkin NASDAQissa.

Suomen Ericsson työllistää noin tuhat osaajaa, ja yrityksen päätoimipiste on Kirkkonummella. Toiminta Suomessa pohjautuu kolmeen vahvaan osaamisalueeseen: tutkimukseen ja tuotekehitykseen, paikallisia asiakkaita palvelevaan myyntiin ja palveluorganisaatioon, joka keskittyy sekä paikallisiin että kansainvälisiin asiakkaisiin. Suomen Ericsson sijoittui Great Place To Work -organisaation vuoden 2014 Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksessa sijalle kolme suurten yritysten sarjassa.

www.ericsson.com
www.ericsson.com/news